Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Sunday, December 16

Nenek Tak Mahu Jaga Cucu

Assalam...

Sejak kebelakangan ini aku mula rasa kesian sangat pada MIL maklum saja sudah tua tapi terpaksa menjaga cucu pula. Memang mulanya aku langsung tak terfikir mahu biarkan MIL jaga Amar tapi bila dear kata MIL yang merelakan hati mahu menjaga Amar aku marah juga mulanya tapi bila MIL yang bersungguh-sungguh mahu sebab mahu buat teman jadi aku ikutkan juga. Lagi pun masa tu kami duduk sebumbung dengan MIL sebab kami pindah duduk rumah MIL selepas aku bersalinkan Amar. Kesian jiran-jiran lama aku tak dapat tengok Amar masa baby. Tapi ada jumpa di kedai masa ni dia pula mengandung dan aku sudah punya 2 orang anak. :p

Syukur sebab MIL tawarkan diri sebab MIL takut masa tu banyak kes baby jatuh buai dan tersedak susu. Jadi aku pun rasa selamat sangat bila MIL dah tawar diri nak jaga Amar. Mulanya MIL jaga anak adik ipar aku tapi setelah 2 bulan MIL jaga kedua-duanya adik ipar aku berhenti kerja jadi sampai sekarang MIL cuma jaga anak aku seorang.

MIL pernah tolong jagakan anak angkat mak cik dear selama 2 bulan. Kiranya masih bayi lagi masa tu. Memang ambil selepas sehari dua maknya bersalin terus bawa balik ke Kuala Lumpur. MIL jaga sebab mak cik dear cikgu dan tak boleh ambil cuti sesuka hati. 2 orang anak angkat mak cik dear dua-dua MIL yang jaga, memang tip top bila MIL yang jaga.

Teringat dulu masa duduk sebumbung, pagi-pagi selepas aku mandi kadang-kadang kalau ada masa aku mandikan Amar kemudian aku akan bersiap-siap pergi kerja. Tapi masa tu MIL selalu bising-bising, katanya biar MIL yang mandikan sebab takut aku terlambat pergi kerja. Haih....sayang nenek ni lain kan gaya dia. Memang sampai sekarang manja terlebih-lebih budak sorang tu. Mujur masa mengandungkan Ashraf kakak ipar yang tawarkan diri mahu jaga. Masa tu aku dah kelam kabut fikir nanti kalau dah bersalin nak letak kat mana kan, kebetulan rumah akak ipar dekat sangat dengan rumah MIL jadi aku berikan pada kakak ipar biar dia jaga Ashraf. Kalau bagi MIL jaga kedua-duanya mahu pening kepala MIL.

Alhamdulillah sampai sekarang masih orang yang sama menjaga anak-anakku, harap-harap kekal hingga mereka bermula sekolah nanti. Amar sekarang dah tak susah nak jaga cuma sekarang rajin nak main di luar rumah.

Eh...apsal cerita panjang lebar pasal orang yang jaga anak-anak aku ni ek?

Hehe....kesian pada jiran aku. Selama ini aku tertanya-tanya kenapa dia tak tinggalkan anak-anak dia di rumah nenek mereka. Rumah nenek sebelah mama derang juga kan bukan sebelah ayah. Kata kakak ipar sebelah rumah aku ni, neneknya yang tak mahu jaga maklum saja kanak-kanak usia 4 tahun dan 2 tahun pastinya aktif dan cergas bermain kan. Jadi neneknya terlampau rimas agaknya jadi dia tidak mahu jaga cucunya walau pun untuk setengah hari.

Sekarang jiran tu sudah bersalin secara cser, sangat kasihan aku tengok. Berpantang di rumah sendiri walaupun rumah maknya dekat sangat. Pada aku lebih selesa pantang di rumah mak berbanding rumah mak mertua kan (hakikatnya aku selesa pantang di rumah MIL sebab dapat betul-betul pantang)

Sekarang masih belum balik rumah lagi sebab baby ada masalah masa bersalin tu, katanya induce 2 kali masuk ubat tapi jalan masih buka 3cm saja lastnya Dr tengok bacaan jantung baby agak pantas Dr cadangkan czer. Kesian sangat sebab dia ni rajin bekerja dan kiranya perlu sentiasa angkat-angkat barang berat. Sudah ada 4 orang anak dan anak ke 5 pula terpaksa bersalin czer.

Tapi memang aku kesian sangat kalau mak sendiri yang mengenepikan anak cucu sendiri. Walau pun maknya jaga cucu dari anak yang lain tapi tolong lah jangan membanding-bandingkan perangai dan sikap kanak-kanak ni.

Sentiasa berharap bila mana aku dah tua nanti kalau terpaksa menjaga cucu aku akan jaga dengan penuh kasih sayang. Hehe....anak sendiri sekarang pun kadang-kadang macam tarzan inikan pula cucu nanti kan. Hehe....kes jadi tarzan ni bila dah penat sangat. :p tapi kebanyakkan masa mama mereka ni jadi tempat melepaskan geram. (cubit-cubit, tampar-tampar, dan juga henyak-henyak belakang) sabar je la kan, sapa suruh nak sangat anak kan, bila dah dpt jgn nak bising-bising.
 

No comments: