Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, December 4

Cuci Telur Sebelum Di Gunakan

Assalam...



Hehe...apasal pula pagi-pagi buka cerita pasal telur ni ek? eh...pagi-pagi dah masak telur dadar tau, hehe...dasar malas masak lauk yang leceh. Malam tadi tak masak cuma masak nasi goreng je itu pun rasa macam tak cukup pula. Ingatkan dear balik lewat sekali balik cepat memang jadi tak cukup la... :p

Eh..melalut pula pagi-pagi ni. Ok berbalik pada cerita kita pasal telur ni dalam rumah memang mesti ada simpan telur, sebab hampir setiap hari akan gunakan telur. Yup untuk masak megi, untuk anak-anak sama ada telur goreng atau rebus atau pun untuk lauk yang terpantas sekali. Hehe...pantas ok!

Setiap kali aku nak gunakan telur aku mesti basuh dahulu. Ya, ini pesanan dari mak setiap kali nampak aku pegang telur bila nak masak dahulu. Hehe... mak sentiasa mengingatkan je dan aku tahu setiap telur yang keluar dari b****t ayam tu kat tak bersih jadi apa salahnya kalau telur tu di bersihkan bila mahu digunakan. Perkara mudah tapi ada orang kata susah.

Contoh ada juga perniaga menjual burger tidak mencuci telur ayam. Hehe...cuba bayangkan kalau terjatuh bulu ayam kedalam telur yang di goreng tu? eiiiii geli kan anak tekak, rasa kembang semacam je kan. :)

Atau pun kalau korang masak-masak di rumah menggunakan telur tiba-tiba masa nak pecahkan telur di kulit ada tercalit sedikit t**k ayam? cam ne tu nak basuh ke tidak? hehe.... biar semua tekak geli sekarang ni.

Bukan nak mengelikan semua tapi ini sekadar peringatan, kebersihan makanan adalah tanggungjawab kita sendiri kan. Kalau termasuk semut seekor dalam makanan pun kita dah kecoh tapi kalau termasuk bulu ayam / t**k ayam tak pula ko heran? hehe...

Setakat ini aku sentiasa basuh telur setiap kali mahu gunakan walau pun untuk buat kek sekali pun. Yes! itu mesti, lepas basuh aku lap biar kering sebab kalau nak buat kek kat sensitive tak boleh ada air. Tak susah pun kan asalkan kesihatan terjaga sempurna.


No comments: