Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Sunday, December 9

Auto Vs Manual

Assalam...

Huhuhu...bukan nak beli kereta baru dah, masih berangan lagi pakai kereta baru tapi setakat ini masih dapat guna kereta orang lain punya je. Hehe....kereta akak aku. Maklum saja LA kesayangan perlu di hantar servis bila ada saja yang tidak kena. Kali ini demam pula, suhu terlebih tinggi naik mendadak-dadak walau pun cuma ulang alik pergi kerja. Jadi bersabar lagi la wahai hati pasti ada rezeki untuk mu nanti...hehe...

Ok bila sembang-sembang dengan kawan-kawan 1 office ramai juga yang pilih kereta auto dari manual. Macam dah sinonim perempuan je mesti nak beli kereta auto. Macam kakak aku juga la kan, masa beli belum ada lesen (merasa bawa kereta baru hampir 4 bulan) abang aku cadangkan beli kereta auto sebab mudah tak perlu dia nak susah-susah tukar gear. Hehe...

Bagi aku pandai pandu kereta manual cuma alasan untuk mendapatkan lesen. Haih...bukan aku sorang, termasuk juga dengan kawan-kawan yang lain.

Sekarang sudah hampir 6 tahun aku ada lesen memandu, hampir sama dengan ulang tahun perkahwinan aku tau. Sepanjang 6 tahun ini entah berapa kali je aku pandu kereta manual. Hehe...kalau tak silap 3 biji kereta manual yang telah aku pandu tapi untuk jarak yang tidak terlalu jauh aku rasa.

Kereta pertama ialah kereta adik ipar aku, masa ni encik LA ada masalah jadi terpaksa pinjam kereta adik ipar ulang alik pergi kerja. 2 hari ulang alik rasa takut sangat dalam hati tau.

Kereta kedua yang aku guna kereta abang aku yang ada di kampung dan sekarang sudah menjadi kereta milik syarikat abang aku pula sebab dia gunakan untuk bawa pergi kerja. Hehe... kebetulan masa ni aku dan mak mahu ke rumah abang aku jadi aku beranikan diri memandu dari kampung ke rumah abang aku dengan keadaan jalan yang sangat baik. Hehe....mak aku je yang takut mula-mula sebab aku excited gila nak bawa kereta manual masa tu sebab dah bosan duduk rumah.

Kereta ketiga aku pandu tersangat dekat, kereta adik ipar aku..kereta BLM baru aku pandu undur dan masuk parking rumah MIL. Haha...memang terlampau dekat sebab dia balik selepas aku sampai rumah MIL, dah la masa tu hujan gerimis.

Paling aku suka bawa kereta manual sebab cepat pick up, tekan minyak je berdesup pergi. Haha....tapi dear kata lain kali kalau beli kereta dear nak beli kereta auto juga. Senang kalau jalan jauh...boleh rileks sikit.

Teringat sorang kawan di office lama, dia dah biasa guna kereta auto sekali suaminya beli kereta manual pula. Huhu...terpaksa belajar sampaikan setiap hari masa keluar makan sanggup dia offer diri nak bawa kami semua. Hehe...Hasilnya tak sampai 2 minggu memang sudah pandai. Kata orang bila gigih belajar dan buat berulang-ulang memang cepat tangkap

Abang-abang aku pula semuanya guna manual (eh...jap tak pasti dengan kereta baru abang aku yang sulung tu sebab belum sempat naik lagi) Tapi kalau ikut kereta yang sebelum ni memang kereta manual. Tak pernah nak gatal tangan pinjam kereta orang lain lagi.

Ha...akak ipar aku pula yang sorang ni tak boleh bawa kereta auto. Kang silap-silap dia masuk gear undur tapi nak kedapan...kes dah terbiasa dengan gear manual tu kan. Bahaya juga kalau begini, sebab dia dah terbiasa bawa kereta manual dan tak pernah bawa auto tu yang langsung tak boleh bawa auto tu.

Kebanyakkan lelaki aku tengok boleh bawa kedua-dua jenis kereta ni. Tapi adik ipar aku pompuan 2 orang tu pandai juga bawa auto dan manual tau. Hehe...apsal aku tak sama macam derang ni? Erk....ruginya!

Tapi serius aku cakap la kan, kebanyakkan perempuan suka guna kereta auto ni. Hehe...ini ikut pengalaman aku berkawan dengan ramai perempuan yang pandu kereta auto. Huhu....dan ini adalah kereta mereka sendiri bukan pinjam orang lain punya. Ahaks!

Apsal tiba-tiba cerita pasal kereta ni ek? Pasal budak office baru ni la, tanya apsal bawa kereta baru la macam-macam la. Bila bagitau kereta demam terus diam....selepas tu buka cerita pasal kereta, enjin dan segala macam berkaitan dengan kereta. Huih....paling tidak best bila dia kata kereta auto kalau mati tak boleh hidup memang tak boleh tolak, kecuali tukar bateri lain la kan...(itu kalau masalah bateri, kalau masalah lain?) Kalo kereta manual mati tak boleh hidup boleh tolak lagi...tolak sampai hidup terus bawa pergi bengkel!

Mati tengah jalan memang aku sudah ada pengalaman. Huih..sangat tidak mahu ianya berulang lagi tau. Tayar pancit di tepi jalan pun pernah, sampai lunyai tayar kereta tu...siap keluar dawai-dawai lagi. Ish...mujur ada dear tolong tukarkan tayar nak harapkan aku tukar? eh.....maunya aku tinggalkan kereta tu dan terus pergi kerja jalan kaki je. Hahaha....

Berharap akan datang dear akan beli kereta auto lagi sebab mudah aku melayan anak-anak. Yup sebelah tangan pegang stereng dan sebelah tangan layan kerenah anak-anak. Nak gula-gula, nak makan itu ini...macam-macam la. Terpaksa dari pada mereka menggangu lebih baik aku layankan saja kerenah mereka.

4 comments:

nurbijen said...

saya suka guna kereta manual.. sangat senang bila nak potong kereta lain :), mmg pick up

Azian & Zaini said...

yup...itu yg best tp kalo jem mmg tak best langsung... hehehe

Unknown said...

Rasa macam nk amik yg auto....tp mmber cakap auto ni akan kacau bila sampai satu tahap nyerr....betui ka????

Unknown said...

Kacau bila sampai satu tahap? Apa yang kacau nya cuba jawab dlu soalan sy.. gear box meletup ? Last gear terus 1 kereta kondem bgitu? Hahaha kawan kau tu pandai sngat ka