Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, December 29

Miskin Atau Kaya

Assalam...

Pernah terfikir kenapa aku dilahirkan dari keluarga sederhana. Mana tidaknya sekarang sudah bekerja dengan syarikat yang selalunya membawa atau pun memberikan kelebihan pada anak-anak mau pun saudara.

Mula-mula memang terasa janggal tapi sekarang bila masuk syarikat ke 2 buat perkara yang sama jadi aku sudah terbiasa. Eh...dulu-dula masa sekolah menengah ada tonton cerita cina di TV3 setiap petang pukul 2 kalau tak silap, tak macam sekarang sudah tayang cerita indo je...asyik-asyik sinetron! bosan sampai jemu nak layan. Tapi pernah juga layan yang bawang merah bawang putih tu, itu pun tak abis aku layan. Penat nak tunggu final episod.

Berbalik pada cerita tu tadi, kisah mengenai 1 keluarga besar. 1 rumah ada ibu, bapa dan 3 orang anak yang sudah berkeluarga. Bapa menetapkan syarat anak-anak tidak berpindah keluar dan bekerja dengan syarikat bapanya. Haih....dah kaya kan, apa pun dia boleh arahkan anak dia. Rumah memang besar maklum saja 4 keluarga dalam 1 rumah. Paling kesian menantu la, tiada pilihan lain. Ish... mujur itu drama tapi realiti aku tahu pasti ada juga kan. :)

Ok, kalau bapa ada perniagaan dan harta yang banyak kan seronok. Heh terlebih berangan! mana tidaknya apa juga yang kamu mahu pasti akan kamu dapat. Minta apa sahaja makanan, pakaian dan juga tempat tinggal yang bagaimana kamu mahu. Bahkan kereta pun mungkin juga akan ditaja. Syok kan...pada orang yang tidak pernah merasa senang mestilah syok. Cuba tanya pada orang yang sudah merasa? hehe....ada yang kata suka pasti ada juga yang kata tidak suka.

Sebab kata tak suka? macam drama tadi tu la...ada juga anak-anak yang memberontak tapi sibapa terpaksa terima. Sekarang macam tempat aku ni anak tak memberontak tetapi aku boleh nampak ada riak muka tidak suka, rasa terpaksa berbuat sesuatu. Haih....di paksa kan, hidup dah ditentukan memang tak seronok, rasa tak mencabar.

Haa....cite pasal mencabar, meh sini ko jadi orang biasa-biasa. Bukan berbapakan ahli perniagaan tu, baru kau tahu hidup ini indah ke tidak. Hidup ini senang ke susah. Memang ada yang nak rasa kan, bila kita miskin kita mahu jadi orang kaya tapi bila kita kaya mesti ada juga rasa mahu jadi seperti orang miskin. Tapi aku rasa tak semua orang kaya mahu jadi miskin....mungkin segelintir je kot.

Ingat pula cerita puteri impian lakonan Amy Mastura, huhu...yang miskin mau jadi kaya dan yang kaya mahu hidup seperti orang biasa-biasa. Ha.... ini realiti kan dalam hidup ni mana ada orang yang sentiasa berpuas hati dengan apa yang di miliki.

Di sini, anak-anak bos jadi director/manager, saudara mara jadi manager/supervisor dan juga isteri jadi PA...ha....kan senang bila ada apa-apa masalah tinggal buat mensyuarat keluarga je kan. Hehe....

Aku? sentiasa bersyukur dilahirkan dalam keluarga sederhana yang penting ada kasih sayang yang cukup dan ikatan kekeluargaan sangat erat. Mujur keluarga mertua pun berkeadaan sama. Sangat seronok walau pun tak kaya tapi tetap bahagia (siapa tak nak kaya kan? :P)

 

3 comments:

nurbijen said...

setuju, yg penting kita sentiasa dilimpahi dgn kebahagian :)

Nastyna said...

macam orang tua2 cakap, biar tak kaya harta, tapi kaya budi bahasa hehe. Salam kenal dear.

Azian & Zaini said...

k nur... kan kan..

nastyna... salam kenal! :)