Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, December 8

Banjir

Assalam...

Link untuk kisah banjir ni, memang aku tak ambil tahu pun banjir kat Jalan Kebun ni.

Sudah lama tidak mendengar radio setiap pagi mendengar celoteh DJ bukan apa sejak anak-anak pandai menekan dan mencabutkan radio dalam kereta aku sudah sakit hati. Tidak mahu lagi pasang radio, biar suasana senyap sepanjang perjalanan. Hehe...akhirnya aku pula yang bosan dan tidak mengetahui perkembangan semasa. Kesian.

Pagi-pagi dapat tahu kisah banjir yang sudah semakin surut. Pernah juga dengar kawasan Jalan Kebun banjir tapi aku tak tau di sebelah mana. Kalau tak silap awal bulan November lepas rumah jiran depan naik air itu pun sebab rumah betul-betul bersebelahan dengan parit. Memang air naik terus masuk rumah. Sudahlah mak andam dan punya banyak barang-barang pelamin semua habis permaidani basah lencun. Penat aku tengok dia menjemur permaidani tu sebab ambil masa entah beberapa hari tau nak kering.

Baru-baru ni kata ada banjir lagi? eh bila masa pula Jalan Kebun hujan lebat sampai banjir ni? terkedu jap, lepas tu teringat pula dear ada bagitau kawasan sebelah depan sekolah menengah dan kawasan jalan ke Johan Setia memang rendah. Yup! dulu hari-hari lalu jalan tu selalu nampak rumah tu tenggelam bila hujan lebat. Padang sekolah pun tenggelam itu tak apa sebab tak menyusahkan orang kan, tapi kalau rumah masuk air? sapa nak tolong...huh...penat!

Pernah ada pengalaman banjir masa kecil-kecil tapi syukur sekarang rumah mak sudah tinggi. Tak perlu risau pasal banjir. Eh rumah mertua pun kawasan bukit, memang takkan banjir la. Kalau rumah mertua banjir habislah kawasan Jalan Kebun tu. Hehe...

Dulu-dulu masa aku masih kecil dan masih bersekolah rendah pernah rumah mak di kampung banjir. Huh...mujur rumah mak 2 tingkat boleh kami duduk bahagian atas rumah. Paling aku takut masa banjir ni kalau ada ular atau pun lipan. Huhu...memang seram nak celup kaki dalam air walau pun sedalam setakat atas sikit buku lali tu la.

Walau pun rumah mak 2 tingkat tapi tandas tetap di bawah. Huhu...sedih rasanya tapi nak buat macam mana kami bukan dari golong orang berada kan. :p

Berharap sangat bila ada rumah sendiri nanti tidak lah di tempat yang rendah. Hehe...masih belum merancang lagi mahu ada rumah di mana. Erk...teruk betul, anak sudah 2 tapi rumah belum ada rancangan.

No comments: