Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, November 30

Anak-anak Bermain

Assalam...

Sejak akhir-akhir ni aku selalu sangat rasa bersalah pada anak-anak. Tak tau kenapa sebabnya tiba-tiba terasa macam tu. Tapi yang pasti aku rasa mesti sebab aku rasa kasihan bila aku tak benarkan mereka bermain di luar rumah. Bukan tak bagi tapi aku benarkan dalam jangka masa yang sekejap.

Ini antara penyebab aku jarang sangat biarkan mereka bermain di luar rumah.

* Masa *
Salah satu faktor penting sebab Isnin hingga Jumaat aku bekerja. Pagi anak-anak pergi rumah nenek dengan dear dan aku akan ambil mereka waktu petang. Jadi bila petang balik kerja anak-anak sudah bermain di luar rumah nenek biasanya kecuali bila hujan atau ada ramai sepupu di rumah nenek. Sampai rumah hampir pukul 7.00 malam jadi agak tidak elok duduk diluar rumah bermain lagi. Lagi pun mama mereka pun nak masak untuk makan malam juga. Diluar lebih kurang 5 minit dan terus bawa masuk dalam. Main sepuas-puasnya la kat dalam rumah ye.

Hujung minggu aku cuti tapi ada kerja juga di dalam rumah tapi takkan sepanjang hari nak main dengan mereka di luar pula kan. hehe...sejam dua bermain di luar pun sudah cukup aku rasa.

* Tempat *
Ini pun merisaukan aku, rumah tiada pagar cuma ada kawasan terbuka. Berhadapan rumah adalah lorong kecil tetapi kereta / motor yang lalu lalang agak laju pada sesuatu masa. Itu yang jadi takut nak biarkan mereka bermain berdua di luar tanpa pengawasan. Anak-anak jiran memang main di luar rumah tapi ada kakak mereka yang tolong melayan. Di buatnya Ashraf lari-lari anak tiba-tiba ada motor lalu? kan aku juga yang putih mata menjawab dengan dear nanti. Sila main dalam rumah!

* Cuaca *
Tak mahu menyalahkan atau merendahkan kuasa Allah tapi aku sekadar kalah pada cuaca ni. Kalau hujan memang anak-anak suka nak main air hujan walau pun di luar rumah depan pintu saja dapat basuh-basuh tangan dan basahkan muka. Haih la derang ingat air hujan tu bersih sangat ke? hehe...
Sebenarnya setiap hujung minggu aku jemur kain di luar rumah kalau cuaca mengizinkan. Jika tidak aku akan jemur di dalam rumah seperti hari bekerja. Sambil-sambil jemur kain anak-anak akan bermain kalau mereka tidak tidur.

* Jiran *
Aku tak suka dengan jiran sebelah belakang rumah aku...bukan sebab apa dia tu sombong sangat. Bila senyum tak nak senyum balik, bila selisih pun buat tak tau. Eh....ini namanya berjiran ke? Tu yang aku tak nak keluar rumah malas terserempak dengan dia kot. Hehe... Jiran yang lain semuanya duduk rumah tidak bekerja kecuali suami masing-masing yang bekerja. Jadi mereka ada masa untuk keluar berbual hampir setiap petang. Setiap kali aku balik mereka pasti akan berbual aku cuma senyum saja, nak buat macam mana..walau pun hujung minggu aku bukan jenis suka keluar berbual-bual dengan orang sangat. Sesekali aku bosan aku keluar ke rumah kakak ipar sebelah rumah atau pun bawa anak-anak main di rumah mak mertua. Hehe... kalau dah tak tau nak buat apa-apa aku main dengan mereka di rumah, lagi senang.

* Anak-anak jiran *
Weh...anak-anak jiran sebelah rumah aku ni pun 1 hal gak. Derang bukan tau takut, bila aku bawa anak-anak aku main kat luar derang pula sibuk masuk dalam rumah aku main kat dalam. Kan dah jadi 1 masalah, aku kat luar tengok anak-anak main mereka masuk rumah main kat dalam. Haih...

* Keselamatan *
Macam faktor jalan raya tadi tapi faktor berlaku penculikan pun buat aku risau. Kalau rumah berpagar aku no hal nak biarkan mereka main di luar berdua.


Setakat ini yang kat atas tu la masalah aku. Jadi setiap hujung minggu mesti bawa mereka main di luar. Itu pun tunggu dear sebab kalau aku yang bawa maunya kelam kabut aku nak jaga. Takut tiba-tiba Ashraf pergi ikut orang lain pulak ke kan...ha...ketakutan aku ni melampau tau. Susah nak dapat anak jadi perlu pandai jaga anak ye.. :)

Kalau dear kerja seperti sekarang ni aku bawa anak-anak main di luar rumah. Aku duduk di luar untuk perhatikan mereka. Paling penting sebelum masuk rumah sila cuci kaki dan tangan. Hehe....untuk kebersihan mereka juga.

Mahu buatkan mereka 1 ruang untuk bermain dalam rumah tapi sampai sekarang masih belum ada kesempatan lagi nak buat. Hehe...masih menunggu ada kesempatan masa. Sekurang-kurangnya kalau ada ruang untuk mereka bermain boleh la aku buat kerja dengan aman sikit. Sekarang tempat bermain mereka adalah tempat aku solat dan juga tempat aku simpan beberapa barang.

No comments: