Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, November 22

Balik Kampung Lagi

Assalam...

Malas nak taip cerita balik kampung tapi fikir nanti macam tak ada kenangan tercatat di sini. Sekurang-kurangnya anak-anak aku tahu apa yang mereka buat masa kecil. Kalaulah mak aku pun buat blog juga mesti aku ingat semua sejarah silam kan. Hehe...berangan.

Ok aku ringkaskan saja kisahnya sebab sekarang kerja sudah beratur menanti. Cuma aku tak mahu buat cepat-cepat bila ada orang kata 'dah siap?' hehe....jadi buat perlahan-lahan.

Sabtu
* Pukul 8.30 pagi gerak dari rumah, singgah rumah MIL dan terus pergi Puchong ambil mak dan tukar kereta kakak.
* Pukul 9.00 sudah masuk highway plus dan cuma singgah di hentian R&R Tapah untuk membeli makanan dan juga mengisi minyak. Anak-anak aku sogokkan dengan Twisties biar mereka leka sekejap.
* Pukul 2.30 petang sudah sampai rumah kampung. Makan nasi bungkus dan juga buah durian. Sedap!
* Pukul 4.00 petang mak cik dan pak cik saudara datang bawa anak menantu berkenalan dengan mak saudara. Hehe...mujur kami dah sampai kalau tidak memang tiada orang jawabnya.
* Pukul 5.00 petang mula sesi membuat tempoyak, makan durian lagi, memetik buah rambutan, mengikat dan menyimpan dalam bonet kereta sambil berperang dengan 2 orang budak kecil. Ish....derang ni jadi keje nya lambat siap..hehehehe... penyeri kata orang
* Pukul 7.00 malam mandikan mereka sebab sudah gatal-gatal dek kerana serangan nyamuk.
* Pukul 8.00 malam sementara tunggu pulut masak Ashraf sudah tidur keletihan dan bangun selepas aku siap makan pulut durian. Amar makan sama dengan aku tapi cuma makan pulut kosong berkuah santan sedikit. Jadi la dari tak nak makan langsung.
* Pukul 9.00 malam menonton TV dan bersiap-siap untuk tidur.
* Pukul 12.30 tengah malam Ashraf masih belum tidur sebab dia sudah charge battery tidur awal tadi. Mama yang keletihan terpaksa juga melayan. Sabar..

Ahad
* Bangun pagi seawal jam 6.15 sebab Amar nak buang air besar. Adoi...awal la pula budak sorang ni nak buat projek. Ashraf pun terjaga sama sebab mencari aku.
* Pukul 7.00 pagi abang datang rumah sebab nak ambil motor nak pergi kebun, syukur sebab ada banyak juga buah durian gugur pagi tu dan syukur sebab tiada orang lain yang ambil. Anak-anak pun aku mandikan awal tapi dengan air suam, sebab mereka dah terbiasa mandi air suam waktu pagi. erk!
* Pukul 8.00 pagi sudah bersiap-siap masukkan barang dalam bonet dan terus keluar rumah pukul 8.30 pagi. Syukur sepanjang perjalanan tiada masalah, anak-anak diumpan dengan kerepek dan mereka tidur lama sebab mereka bangun awal pagi. Best!
* Pukul 11.40 pagi sudah sampai Petronas Puchong Prima untuk mengisi minyak kereta. Kemudian terus pergi ke rumah mak cik saudara yang kahwinkan anaknya.
* Pukul 2.30 petang terus balik rumah sebab semua sudah keletihan. Terutama anak-anak la.
* Pukul 3.00 petang sudah ada di rumah dan abang dari Seri Kembangan ikut sama untuk makan durian sebelum gerak pergi daftar untuk kursus di Kuala Kubu Baru sebelum pukul 6.00 petang.

Itu lah serba sedikit mengikut turutan masa. Yup pantas sangat perjalanan balik sebab cuaca baik. Sepanjang perjalanan balik kampung 3 tempat hujan dan kereta pun banyak, jadi takut-takut mahu memotong. Tapi yang penting semuanya selamat.

Lain kali boleh balik kampung dengan anak-anak, tunggu mereka besar sikit la takut tak terkawal je nanti. Lagi pun dear masih belum beri izin balik kampung dengan anak-anak tanpa dear. :)

Tempoyak buatan sendiri...kalau nak tolong bagitau, masih ada lagi di rumah

Tangan yang sedang meramas durian untuk di jadikan tempoyak

Banyakkan kulit durian yang telah kami makan dan kopek untuk buat tempoyak, ini hasil untuk 3 hari.

Anak-anak sedang memerhati pak yang sedang mencuci motorsikal arwah tok.
Menu makan malam kami berempat termasuk juga 2 kanak-kanak riang.

Tuan punya kereta yang aku pinjam.

Penat juga kerja pagi Isnin sebab malam tu hantar mak ke Puchong semula dan bawa kakak keluar makan sama sebab letih nak masak. Dear ikutkan saja dan paling best bukan anak-anak belanja mak tapi mak belanja anak menantu. Hehe...sesekali kata mak.






No comments: