Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, November 24

Cara Buat Tempoyak

Assalam...

Memandangkan aku memang penggemar tempoyak sama ada sambal, gulai atau apa saja memang aku suka. Tambah lagi bila mak yang masakkan...memang berhantu sangat. Kalau dah hantu durian takkan pula tak jadi hantu tempoyak kan? Ingat masa berbual dengan jiran selang 2 rumah katanya dia tak makan durian tapi makan tempoyak. Huh? macam pelik tapi dah ada kes depan mata jadi aku terima juga la kan.

Ini cara-cara yang mak aku ajarkan untuk buat tempoyak, mak aku buat tempoyak bila durian sudah lebih 2 hari tidak dimakan. Kata mak sudah tawar buahnya sebab sudah 2 hari gugur. Hehe...jangan buat guna buah yang busuk sebab nanti tempoyak pun tidak sesedap biasa ok!



Hasil tempoyak yang sudah siap di ramas dengan tangan. Dulu pernah juga mak kata ada orang kata kalau nak tempoyak elok jadi jangan ramas guna tangan tapi guna sudu dan garfu. Erk...tapi susah sangat dan terbiasa guna tangan lebih mudah. Durian di asingkan dari biji dan terus masukkan dalan botol/bekas ni. Senang tak perlu nak tambah apa-apa lagi.
 Tangan yang sedang mengasingkan biji durian. Fuh...lenguh tau, rasa macam meramas kelapa 20 biji. Tapi hasilnya memang puas hati.


 Kulit durian yang sudah diambil isinya. Abang aku kat kampung tolong buang dan bakarkan bila sudah kering. Hehe...kami yang lain tau makan saja, terima kasih abang! :)

Senang kan nak buat tempoyak, tak perlu tambah apa-apa bahan. Tapi kalau beli di kedai pasti ada yang rajin nak tambah bahan, konon nak bagi tambah sedap tapi tak sedap lagi ada la. Hampeh!


 

8 comments:

Nor Suhada said...

terbayang ikan patin masak tempoyak...awwwww sedap

saly said...

wah mmg mudah buat tempoyak rupanya.. prnah jg sy buat sbelum ni,ingatkn guna durian yg hampir masam,buat2 peram semakin x jadi ler..hihihii... thanks ya..:)

Azian & Zaini said...

pn susu... sedap tp sy suka kalo ikan tongsan masak tempoyak

mama saly... lain kali boleh buat sendiri ye :)

raMaraMa said...

huuh..teringat masa kt poli awk selalu bg kita tempoyak kan...

raMaraMa said...

huhuhu teringat masa kt poli dulu...lepas awk blk kampung..awk akn bawa kita tempoyak..thanks kawan..heheheh

Azian & Zaini said...

hehe...sama-sama, biar semua rasa dan pandai makan...kalau nak sekarang pun ada juga

raMaraMa said...

heheh...ada dh sebotol kat umh...mlm kang nk wat singang ikan letak tempoyak..heheh...-tasha

Azian & Zaini said...

cik puan tasha oiii tak ada blog ke? yan nak kacau plak....singgang? uih...sedap!