Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, October 30

Tanam Sayur Sendiri

Assalam...

Sudah lama teringin nak tanam sayur sendiri tapi asyik tergendala je. Tak tahu kenapa...sejak duduk rumah lama hingga pindah rumah sewa yang sekarang ni.

Kalau ikutkan dulu duduk rumah sewa lama aku dah tanam kunyit, serai dan daun pandan di tepi parit bawah ampai kain. Tapi tau-tau je la rumah dekat dengan parit dan kawasan pokok getah. Ada ular masuk rumah, bila minta adik ipar tolong pukul tapi ular lari menyorok dalam tanah dekat dengan kawasan pokok pandan. Huih...memang seram la nak ambil daun pandan lagi sejak dari hari tu. Biar dear saja yang ambil aku memang tak berani. Sampai la dear buat keputusan pindah rumah bila aku berpantangkan Amar di rumah MIL sebab bahaya ular, keadaan rumah yang sudah teruk dengan anai-anai dan juga jiran sebelah rumah.

Bila pindah rumah sewa lain teringin tanam semula, balik kampung ambil anak pokok kari, pokok kunyit dan daun pandan kami tanam belakang rumah. Tapi tanaman tak menjadi seperti sebelum ini, mungkin sebab ada semut aku rasa. Dear ambil anak pokok yang masih hidup dan tanam dalam pasu. Kekal sehingga kini tapi tinggal pokok serai je, dengan batang yang kecil sangat aku rasa. Nak buat macam mana, pantang gemuk aku dah ambil. Haha...

Belakang rumah sewa sekarang pun bukan boleh percaya, pernah sekali masa aku jemur kain aku terserempak dengan ular. Adoi....belakang rumah kawasan pokok sawit mungkin ular tu bersarang di sana. Ketakutkan masa tu, rasanya sejak duduk di rumah sewa ni sudah 2 kali ular datang masuk rumah. Orang kata ada benda tak baik tapi aku fikir positive mungkin ular tersesat kot. Mujur masa tu ular tu tak masuk rumah, sebab Amar tidur buai dan Ashraf tidur atas tilam je, kalau ular tu gigit anak-anak aku memang aku hilang akal kot jadinya.

Jadi harap-harap impian mahu ada kawasan tanaman untuk sayur-sayuran bila di rumah sendiri nanti. Masih merancang, jika di izinkan Allah teringin nak ada satu ruang. Aku nak tanam macam-macam sekurang-kurangnya memudahkan bila aku perlu jadi tak payah bersusah payah nak pergi ke kedai atau pun minta dear belikan. Dah cara masakan melayu memang begitu kan, kalau ikutkan nak juga aku tanam pokok kelapa tapi mesti dear tak bagi! Hehe....

Sambil makan hasilnya dapat juga keluarkan peluh kan... 

 

2 comments:

Mrs Kamilah said...

Best kan kalau boleh tanam sendiri...Teringin sangat tapi belum berkesempatan lagi...

Azian & Zaini said...

yup sgt best dpt makan sayur yg segar di tanam sendiri...terasa kepuasan dari penat lelah kan