Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, October 16

Jimat?

Assalam...

Sekarang memang hampir setiap hari aku tak keluar makan atau balik rumah. Malas sebab panas, penat dan leceh nak parking kereta bagai. Bawa bekal nasi dari rumah dan tengahari duduk office makan, lepas makan boleh pergi surau jadi tak perlu nak terkocoh-kocoh mengejar masa.

Tengahari tadi aku tengah makan kat pantry sorang bos sales ni tegur sambil cuci mug dia. 'Jimat ye'. Ish...kalau aku gaji besar macam dia mesti tak kuasa nak jimat begini tapi gaji kecik je kan. Hehe...takkan aku nak jawab macam tu kot, jadi aku kata malas nak balik rumah. Senang cerita sebab memang aku malas nak balik pun.

Seronok apa makan kat office ni sebab aku senang makan sorang-sorang sebab senang nak ejas masa. Nak pergi surau pun boleh je, kalau keluar makan pasti tak sempat nak jejak kaki ke surau. Pernah gak terfikir kalau masa datang bulan nak keluar makan tapi entah masih belum menjadi lagi.

Kebanyakkan kawan-kawan office ni derang keluar sekejap pergi bungkus makanan dan makan kat office ramai-ramai di level bawah atau level 2. Aku je tak join derang sebab kalau bungkus makanan dah ambil masa 20 minit termasuk drive pergi balik. Makan sambil borak-borak pasti sampai pukul 2 petang. Bila masa pula nak solat? Bukan nak kata aku ni alim sangat tapi dekat sini masa rehat tu la aku dapat pergi solat, masa lain tak dapat walaupun solat asar sekali pun. Sebab tu aku selesa makan sorang diri senang nak manage masa.

Lagi pun sekarang pun kan dah mula musim hujan, lagi lah malas yang amat nak keluar dalam hujan-hujan tu. Ingat nanti nak beli stok makanan (biskut, roti, jajan/kacang, gula-gula, maggi cup/maggi paket dan paket air 3 in 1). Sekurang-kurangnya kalau aku malas nak masakada la makanan yang boleh aku makan di sini sebab dear jarang-jarang kerja di kilang sekarang ni.

Dear pun kalau kerja dekat kilang je akan balik makan di rumah, kalau rajin dear siap basuhkan pinggan lagi tau. Hehe.... Jadi alang-alang aku masak untuk dear apa kata aku masak untuk diri aku sendiri juga. Biar sama-sama jimat walau pun bukan jimat banyak sangat, sama je berbanding beli makanan di luar. Yang penting aku boleh sediakan makanan terbaik untuk dear.

Jadi ada kelebihan kalau bawa bekal dari rumah, tak kisah la lauk yang mudah asalkan aku dapat buat apa yang aku selesa pada masa rehat. :)

(update: sebenarnya bos tu pun jimat juga, setiap hari selalu beli sarapan kat luar dan tengahari kalau tak keluar dia akan makan kat office. Makan apa? pasti la mee segera cawan je kan senang kecuali bila ada orang lain keluar dia akan tumpang bungkus makanan sekali. Semalam baru aku tahu kenapa, dia kata makanan dah naik harga...contoh mee sup yang dia makan dulu cuma RM3.00 tapi sekarang sudah RM5.50 jauh sungguh bezanya kan....*27/11/12*)
 

2 comments:

nurbijen said...

Saya pun bawa bekal juga skrang ni.. mmg jimat masa, sambil makan sambil buat kerja :)

Tak perlu nak kisah apa orang kata, tang penting kita bahagia dgn jalan yang kita pilih :)

Azian & Zaini said...

bestkan bawa bekal dapat makan makanan sendiri dari rumah :)