Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, October 26

Stok Susu/Lampin Anak

Assalam...

Selalu nampak bangsa Cina akan membeli 1 troli penuh stok susu anak-anak mereka tapi mereka minum susu jenama yang agak mahal. Mulanya aku ingat mereka beli bila ada promosi tapi bila nampak berulang-ulang pembelian aku fikir mungkin mereka mahu buat stok. Yup! kalau 1 jenama sampai 3 kotak besar takkan untuk pakai sebulan kot, kuat betul anaknya minum susu kan.

Bermula awal bulan lalu aku dan suami sebulat suara nak beli stok susu (Dugro 1-3) dan lampin (Drypers M dan XXL) untuk Amar dan Ashraf. Biasanya sebelum ini kami akan beli bila sudah hampir habis atau pun bila ada promosi dari mana-mana pasaraya. (kecuali bila sudah habis dan tiada promosi sudah jadi kes terpaksa beli)

Buat masa ni kami ambil 10 paket susu dugro sebab Amar agak kuat minum susu dan Ashraf pun dah mula minum susu formula. (terbatal rancangan nak menyusukan hingga 2 tahun) Biasanya Amar seminggu sekali minum sepaket 900gram di rumah nenek jadi untuk memudahkan kerja aku dan suami kelak aku beli terus 10 paket dan simpan di rumah. Bila MIL bagitahu susu dah kurang aku akan bawa keesokkan harinya. Setakat hari ini simpanan dirumah masih ada 4 paket lagi.

Susu jenama Dumex bukan antara susu mahal di Malaysia ni, jadi pergi mana-mana kedai pun boleh dapatkan harga di bawan RM 20.00. Cuma kami ada kerajinan dan masa nak survey kami pergi Speedmart 99, Giant dan kedai ubat cina di Kota Kemuning. Akhirnya bila kami bandingkan 3 kedai ni Giant antara yang termurah pada masa itu RM19.49 tapi kami bayar 4 resit berlainan sebab terhad untuk 3 paket seorang pelanggan.

Lampin Drypers sentiasa turun naik harga kalau bernasib baik dapat serendah RM 29.00 tapi setakat ini aku cuma dapat beli sekali dengan harga tersebut dan stok terhad kepada 3 paket untuk seorang atau 1 resit pembelian. Aku anggarkan 2 paket untuk Ashraf dan 3 paket untuk Amar. Ashraf kurang sebab aku guna lampin kain (Cloth diapers) yang membantu untuk berjimat jadi dalam hati terlintas nak tambah lagi stok lampin kain yang ada.

Kami beli lampin di kedai ubat cina yang rata-rata orang kata harga susu dan lampin lebih murah. Kami dapat dengan harga RM 31.90 dan tiada had pembelian. Dear ambil 4 paket, 2 untuk Ashraf dan 2 untuk Amar. Memudahkan kerja kami aku tinggalkan 1 paket untuk Amar dan Ashraf di rumah nenek dan mak lang. Kalau dah kurang mereka akan bagitau kami, tak perlu aku nak hadkan penggunaan satu hari 4 ke 5 keping sahaja sebab pernah Ashraf di serang cirit birit menggunakan lebih 5 keping lampin sepanjang pagi sahaja. Jadi itu kan sudah menyusahkan kalau tiada stok disediakan dengan lebih.

Pada aku biar lebih supaya senang orang yang menjaga mereka, tambahan pula yang menjaga adalah saudara sendiri. Memudahkan aku bila pergi rumah MIL tak perlu nak bersiap-siap bawa lampin lebih. Dear pun rajin bawa anak-anak bila hujung minggu jadi tak payah nak bersusah payah mengangkut lampin.

Buat masa ini stok lampin untuk Ashraf masih ada 1 paket dan Amar sudah separuh paket di gunakan. Amar terpaksa beli lebih akan datang sebab kuantiti lampin lebih sedikit berbanding Ashraf.

Rumusannya pada aku buat masa ini agak memudahkan kerja aku, bila tahu susu/lampin dah kurang perlu ambil dari rumah sahaja tak perlu pergi kedai beli. Setakat ni susu masih mencukupi kalau beli 10 paket, lampin perlu ditambah 1 paket lagi untuk Amar. Makanya setiap hujung bulan aku akan menyelak surat khabar dan melihat promosi terkini dari setiap pasaraya. Antara pasaraya yang menjadi pilihan Giant, Tesco atau pun Carefour.

Seronok beli stok banyak sebab senang untuk aku tak perlu ke kedai setiap 2 minggu untuk beli susu tapi akan terbeli barang lain pula. Cuma pelaburan kewangan yang banyak sekali beli agak terasa membebankan sedikit tapi kalau di kira adalah lebih untung beli banyak dari beli sedikit-sedikit. Jadi aku akan teruskan cara membeli secara pukal mulai sekarang.

(Nak buat untuk stok barang dapur tapi terasa macam berat sangat, tak apa perlahan-lahan kita berlatih dulu ye. :) )

- 19/11/12 * update untuk stok bulan nov 12, awal bulan lepas lampin aku beli 3 beg untuk Amar dan 2 beg untuk Ashraf dan 10 paket susu. Sekarang sudah pertengahan bulan masih ada 2 beg lagi untuk Ashraf dan 2 beg lagi untuk Amar dan masih ada 4 paket susu. Harap-harap mencukupi sehingga sampai 7hb Dec 2012 nanti. :p -
 

2 comments:

nurbijen said...

akak pun suka buat stok lampin... sekali beli rembat 5 paket terus... tu pun dah rasa terfikir nak potty train danish... sdg cari masa yg sesuai :)

Azian & Zaini said...

potty train....bila nak mula ni ye,mmg blh berjimat