Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, October 25

Belajar Mandarin Untuk Bahasa Ke 3

Assalam...

Sudah berapa syarikat aku bekerja kebanyakkan adalah berbangsa Cina. Pendek kata kalau dalam surat khabar, jobstreet ke, jobsb ke atau mana-mana iklan pasti akan ada syarikat yang meletakkan iklan perlua pandai mandarin atau paling tidak seraca terang-terang mahu bangsa mereka sendiri.

Hoh.... tak patut sangat kan, tapi nak buat macam mana, setiap bos, setiap syarikat ada hak masing-masing untuk menentukan dan memilih calon pekerja yang mereka mahu.

Jadi setelah beberapa syarikat aku kerja memang selalunya bos berbangsa cina kecuali ada 1 syarikat ni je mak dia berketurunan cina dan bapa dia orang melayu. Anak memang pandai berbahasa mandarin, ayah dia je yang tak pandai tapi pandai bahasa 'jawe' Hehe... Beruntung anak dia kan cuma tak bestnya terlampau sosial pada pandangan mata aku.

Untung sangat bila pandai mandarin, tambah-tambah pula kebanyakkan pembekal berbangsa cina tak pun macam tempat aku sekarang ni memang membeli barang dari China jadi mandarin tu satu keperluan selain perlu berbahasa inggeris.

Sedang mencari kalau-kalau ada kelas untuk hujung minggu tapi setakat ni belum ada lagi. Yang aku nampak ada di UiTM tapi biasanya untuk pelajar mereka. Masih dalam proses mencari lagi sebab kebanyakkan orang kata kalau belajar online pun boleh. Jadi teringin nak cuba, kalau-kalau boleh faham  sikit-sikit pun jadilah kan. Bukan berniat nak pergi melancong ke negara China :p

Kadang-kadang rasa macam tak selesa juga bila orang lain cakap mandarin, kadang-kadang aku boleh faham sebab derang ni cakap campur guna bahasa inggeris. :)

Hehe....agak-agak dah lama tak belajar ni senang ke nak tangkap ilmu baru ek? :p




No comments: