Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Monday, October 29

Perkembangan Amar Dan Ashraf

Assalam...

Huh...lama sungguh tak berceloteh pasal anak-anak berdua ni kan. Sekarang Amar sudah menjangkau usia 2 tahun 7 bulan dan Ashraf sudah 1 tahun 6 bulan hujung bulan ini. Insyaallah aku akan bawa ke klinik untuk dapatkan suntikan hari Rabu nanti.

Paling mencabar dengan 2 anak ni bila dua-dua berebut barang yang sama. Walau pun bola ada 2 biji tapi bola merah yang besar tetap menjadi rebutan mereka. Bila salah seorang tak dapat pasti akan menangis atau mengamuk. Haih...begini hidup bila ada anak 2 orang kan. Orang lain yang ada anak sorang boleh berlagak kata rumahnya tidak bising dan tidak bersepah-sepah. (merujuk pada jiran belakang rumah)

Amar sekarang masih memakai diaper, masih menghisap puting dan masih belum pandai bercakap lagi. Hehe.... bahasa yang Amar gunakan kadang kala aku faham tapi kadang kala aku tak faham.

Contoh masa kami di rumah MIL semasa raya aidil adha lepas.
Amar : mama kerja ke? (dalam bahasa dia)
Aku : haaaa...abang makan la ye.
Amar : mama kerja ke? (dalam bahasa dia)
Aku : abang nak tambah lagi ke?
Amar : mama kerja ke? (masih dalam bahasa dia)
Aku : eh...mama cuti, hari isnin nanti mama kerja.

(ketawa terbahak-bahak aku masa tu, kesian pada diri aku sebab aku tak faham apa yang Amar katakan. Lagi 1 hal aku nampak Amar bersungguh-sungguh bertanya sehingga dia dapat jawapan yang pasti. Bagus kan. :)

Kalau ikutkan percakapan sudah banyak yang boleh di tuturkan sejak aku dan dear selalu sorokkan puting. Cuma kami belum berani lagi untuk berhentikan puting bila malam hari. Ingat senang ke? siap guling-guling dan hentak-hentak kaki bila tak dapat puting tu. Geram pun ada bila jadi macam tu, lagi pun kalau dengan nenek memang nenek bagi je. Huaaaaaaa....cam ne ek nak berhentikan? Tolong......

Perbuatan buat masa ni memang kerap mengikut arahan, mudah mendengar arahan yang aku dan dear berikan.

Contoh
Aku : abang, tolong ambilkan mama kain lap kat atas meja dapur.
Amar : tak ada kain la mama, dah hilang
Aku : cuba abang tengok dekat almari
Amar : ada, nah!

Huhu...paling menarik Amar suka cakap terima kasih dan sama-sama bila bagi barang pada orang lain. Tapi pernah sekali aku buatkan susu dia cakap terima kasih. Wah....seronoknya!

Potty train...memang nak buat untuk langkah menghentikan pembelian diaper. Mana tidaknya sudah memakai saiz xxl tambah pula saiz makin besar kuantiti makin kurang. Huhu...menangis aku bila fikirkan kenapa dulu aku tak tetapkan hati beli lampin kain sebelum Amar lahir....ok hal yang lepas jangan di kenang. Insyaallah aku nak latih, minggu lepas buat sekali tapi tak sampai setengah jam. Amar leka main dengan Ashraf walaupun masa tu dear baru je ingatkan Amar bagitau kalau rasa nak kencing. Tapi tak berjaya. :(

Buat masa ni aku nak bagi Amar pandai cakap dulu baru nak latih potty train ni, kalau Amar tak boleh cakap dengan baik macam mana nak train kan? hehehe...

Sudah tumbuh semua gigi aku rasa sebab bila aku tolong gosokkan gigi nampak semuanya sudah rata. Patut la Amar pantang nampak makanan.

Ashraf pula sudah banyak mulut, kadang-kadang aku rasa macam Ashraf cakap lebih cepat berbanding Amar. Tambahan pula sebutan yang keluar jelas dan tepat.

Contoh
*cicak
*takut
*semut
*susu
*ikut
*makan

Kadang-kadang sempurna sebutan tapi kadang-kadang agak pelat juga. Ish.... paling tak tahan bila dia minta susu masa tidur, mata pejam tapi mulut sebut susu....hehehe...masa tu aku rasa macam nak ketawa je sebab comel sangat la anak yang sorang ni.

Sudah bermacam-macam akalnya, sudah kenal gambar-gambar binatang, kenderaan mau pun makanan. Hehee....buat masa ni aku rajin juga ajar mereka ABC dan juga Alif Ba Ta. Ye la takut ketinggalan kan sebab biasanya aku sibuk sepanjang hari cuma hujung minggu ada masa mengajar mereka.     

Alahai ajar ABC pun sambil menyanyi sambil tengok tv atau pun melayan kerenah mereka. Melekakan mereka sekejap bila ada masa terluang. Biasanya cuti hujung minggu sebab hari bekerja aku pula sibuk, balik kerja dan sibuk nak masak, basuh kain dan kemas dapur. Jadi hujung minggu adalah masa terbaik untuk aku ajar mereka.

Hajat di hati nak beli kain yang bercorak huruf rumi dan jawi tapi bila fikir nanti kalau beli kain nak jahit di mana? huh...di rumah MIL di tambah pula dengan 2 orang hero malaya tu memang tak jadi 1 kerja aku rasa.

Jadi penyelesaian aku belikan mereka papan tulis cuma tak seronok sebab Ashraf suka menggigit papan ni. Geram sangat tapi nak buat macam mana suka betul dia gigit papan ni.

Baru 3 hari lepas perasan Ashraf sudah tumbuh gigi geraham. Sebelum ni cuma ada 8 batang (4 atas dan 4 bawah) patutlah sepanjang bulan ni kerja dia asyik mengigit orang termasuk Amar juga tau. Rupanya nak tumbuh gigi geraham. Aku cuma nampak geraham atas sebab masa tu aku geletek dia tapi gigi bawah tak pasti pula sebab kalau aku masuk jari raba-raba mesti dia gigit jari aku sekuat hati. Eeeeeeiiii sakit tau!

Ramai orang dah tanya bila nak tambah sorang lagi, mungkin tambah anak perempuan ke. Huih....pada aku dan suami kami memang merancang sekarang ni, biar apa orang nak kata kami tetap dengan pendirian kami kecuali kalau Allah memang nak beri. Ye, jangan lupakan kuasa Allah ye. Hehe...adik ipar baru tahu dia mengandung minggu lepas, apa lagi terus rasa teruja dalam hati tapi cepat-cepat aku buang ketepi.

Alasan utama kami tak nak anak buat masa ni sebab.....cukup la dulu dengan 2 orang ni yang bikin aku suami isteri pening kepala, tak lena tidur, tak kenyang makan, tak kering gusi ketawa dan tak terlayan pun ada. Heh....kalau boleh kami nak kukuhkan dulu ekonomi keluarga kami, maklum saja sudah ada anak tanggungjawab pun bertambah. Perancangan kami mahu ada kereta baru dan rumah sendiri. Penat tau menyewa ni mana tidaknya tak boleh nak buat apa-apa. Dear tak bagi kebenaran nak hias ye. Langsir pun tak bertukar dan dah nampak tak cantik sekarang ni.

Insyaallah orang kata setiap anak ada rezeki tapi takkan nak ada anak lima kami masih duduk rumah sewa dan guna kereta sekarang? huh.....sangat tidak berpada-pada aku rasa.






 

2 comments:

MamaQayyum said...

Qayyum pon xpandai ckp lagi..jenuh dah ajar..aku ingatkan anak aku sorang jer yg lambat bercakap..melompat pon xpandai jugak..yang kelakar tu bila dia cuba lompat, tapi badan xterangkat..

Azian & Zaini said...

tak apa, lain budak lain perkembangan mereka ni..