Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, March 3

Persediaan Menjadi Ibu Kali ke 2

Assalam...

Weh...apa punya title la aku letak ni eh. Belasah je la kan, dah mmg pasal tu yg aku nak tulis la ni maka relakan aja walaupun title panjang berjela.

Kurang 2 bulan la nak bertemu ngan kekasih hati ke 4 aku. Yahooooo...pantas mungkin masa berlalu atau aku sengaja buat2 tak tau? heh sabo je la kan. Sesibuk mana pun, tak mungkin melupakan walaupun sekejap. Ditambah dengan tendangan kasih & sayang dr kaki comel kat dlm perut yg makin memboncet ni lagi la tak blh lupa.

So apa preparation aku skrg eh? Time Zikri dulu sibuk cari online apa yg patut aku siapkan time awal2 ni. Nak tak nak yg ke 2 ni belajar dari pengalaman sendiri sahaja ok. Kata org pengalaman adalah guru terbaik buat kita kan.... :p

1. Jamu.
Yg ni mesti letak no 1 pasal yg ni kene start gune time dah blik umah, mmg la jamu tu start makan lepas seminggu 2 tp yg pilis ngan param tu tak blh tinggal ok, harus mula pakai bila sampai di rumah MIL.

2. Baju bajan.
Nampak cam dah complete tp tak tau la kan kot2 last minute ada plak yg tertinggal. Semua dah letak dan susun leklok kat dlm bakul. Tinggal tunggu masa je. Awal?eh kang kalo last minute kelam kabut pulak nak siap2 kan. Hahahaha...

3. BP.
Last year dpt beli Medela Harmony online. Harga blh tahan tu yg tak tertahan nak beli jugak tp ntah la skrg dah lupa plak kat mana aku beli eh, pasal kalo blh tingin nak tgok price untuk Medela FS plak. Huh tamak sungguh kan!

4. Jiwa & raga?
Ni pasal persediaan minda aku la kot. Rasanya mmg mencabar sket la pasal dear pernah luahkan kalo aku nak berpantang di kg mungkin Zikri terpaksa tinggal ngan MIL! huh kejam kan mereka2 ni.....tp yg ni blm aku sedia lg nak berpisah lbh dari 8 9 jam dgn zikri. Dah la susah nak dptkan die, last2 suh pisah2 lak...Tak kira la walaupun sebulan ke mmg tak sanggup. Tp kesian plak mak kat kg takkan mak nak dtg klang nak jg aku kot?anak Yang kat kg tu cam ne la plak?

Kebetulan akak ipar aku pun bakal bersalin tahun ni, due die bulan march tp aku april...hmmmm abg dah minta mak dtg jengukkan akak ipar pasal abg keje kat terengganu akak ipar plak kat rawang. Oh yg ni mmg perlu difikirkan dengan sedalam2 nya la kan. Nak bincang ngan dear tp tunggu bila dah sampai masanya. Kalo MIL paksa gak tinggalkan Zikri aku pasti mintak dear blk kg tiap2 minggu! Tak pun rela aku berpantang di rumah sendiri.

Urghhhh penat kan bila fikir2 kan pasal persediaan ni. Ye la apa yg patut nak beli apa yg tidak tp pada aku time dlm pantang pun blh beli gak. Cume tingin untuk 2nd baby nanti full BF. Apa guna ada Medela Harmony tu kan, tak mau ajar baby guna botol time dlm pantang. Kalo time dah naik kerja tu terpaksa la jugak ajarkan, takkan nak biar bby kebuluran plak kan. Moga2 termakbul la impian yg ni, jgn MIL suh bg susu botol gak dah la, pasal time zikri tu ari MIL la yg bising2 katanya zikri lapar lg la apa la, susu kurang la...lastnya mmg guna botol jugak kan. Saba je la aku.

4 comments:

Yaati Nor said...

aku support ko yan tok n o 2 nie..mn ada istilah susu sket dlm pantang..dia risau nnt dia jaga susah kot..ko pakai spectra 3 double pumping pun dah ok yan..ko tgk kat www.enjoybreasfeed.com..murah2 la juga..dekat dengan umah ko..ko blh gi kedai dia kot...ms dalam pantang mmg tak perlu ajar botol..lg seminggu nak keje tu blh la ajar...yg penting klu ko nak fully breasfeeding..ko jgn beli susu formula...mind set misti kena pk susu ko byk2..dan positif..pape ko tny la aku..mn tahu aku blh jadi mentor ko ke..setakat mn aku tahi aku blh tlg..Good Luck!!!

Azian & Zaini said...

hehehehe...kan kan yati tp tu la kan, laki aku ni ikut je mak ngan akak2 die kata apa...semua nya betul padahal awal2 aku dah inform kalo ada rezeki mmg nak bg susu badan sepenuhnya. Lastnya dpt sampai 6 bln je pun tu pun kalo ada lg ntah la mak aku plak yg tak bg pasal katanya cian anak kat dlm perut tu...ish...heran jap aku pasal ni sampaikan akak ipar aku pun siap benti susukan anak die time peknen kali ke 2...tp masa tu anak die dah nak masuk 2 tahun gak la.
ok pape hal aku mintak advice ko ok. tak pe sama2 kita belaja

Yaati Nor said...

aku sokong ko..ko kena pantang umah mak ko la..sebab MIL ko dan keliling ada -ve..

Azian & Zaini said...

tu la kan ti, kalo umah mak aku ni dekat senang aku nak plan....tak pun kalo mak aku nak dok kat umah aku pun ok gak la...pasal aku kene deliver kat selangor ni gak, so jgn berangan la nak dpt mak aku jg sepenuhnya.