Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, September 27

Kerenah Anak-Anak

Assalam...

Ini kejadian semalam aku tak larat nak layan Ashraf yang sekarang ni suka sangat la berdukung lagi-lagi kalau masa aku memasak. Masak nasi dan masak air tak apa tapi kalau masak goreng-goreng? huih....dia pun sibuk nak tengok sama apa yang aku buat. Ish... bukannya berat sangat budak ni tapi takkan nak masak dengan tangan sebelah je, mana boleh!




Habis idea aku dah bagi macam-macam tapi masih nak juga aku letak dia atas mesin basuh tapi budak ni penakut pula aku tunjuk cara nak buka pintunya lepas tu aku masukkan dia dalam mesin. Hehe...dah pastikan mesin ni tak bersambung dengan kuasa letrik kang tak pasal-pasal jadi kes lain pula. Hm.... mula-mula takut tapi lama-lama jadi lagi takut rupanya. Amar pun sibuk nak masuk sama, tapi tak larat la aku nak angkat dia, silap-silap aku takut mesin tu yang patah pula. Maklum la mesin 7kg je Amar pula dah berapa kg? lebih 15kg dah sekarang ni aku rasa. :)

Amar pantang kalau tau aku guna lesung batu tak bagitau dia sebab dia nak tolong tumbuk sama. Nak tak nak sebelum mula tumbuk aku pelawa la dulu, kang tak pasal-pasal kecoh 1 rumah dengar dia menangis. Tak nak!!! Dalam lesung tak ada cili, aku nak masakkan derang nasi goreng je malas nak masak yang leceh kebetulan perut tengah tak sedap bila datang bulan ni. Pantang di ajak tapi kebetulan anak jiran balik sekolah, dia pula sibuk buka pintu tengok tinggalkan lesung macam tu je. Bila aku buat dia marah, katanya 'abang nak buat' bila bagi boleh pula dia ambil nak masukkan dalam mulut 'ma abang makan ye' huih....dlm lesung ada bawang putih, udang kering dan belacan, ish.....



Ha penat melayan derang ni tapi perlahan-lahan aku sabarkan hati walau pun penat dengan kerja dan kerja rumah lagi. Sambil masak sambil layan derang, kami makan coklat yang sangat sedap. Aku tak pasti jenama apa sebab kakak ipar aku bagi 1 plastik je, Amar paling suka coklat bila nampak aku bagi Ashraf dan tinggal separuh mula la dia sibuk minta. Ehm.... takkan mama kene belajar cara-cara buat coklat kot? adoi....

 

No comments: