Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, August 10

Kisah Pembantu Dari Filipina

Assalam...

Sedih sangat bila sesekali dapat meluangkan masa mendengar luahan hati orang lain. Luluh rasa hati tapi apakan daya aku pun cuma makan gaji dan itu pilihan dia untuk membantu keluarga disana.

Kalau ikutkan baru masuk 3 minggu kalau tak silap aku dia tu kerja di sini. Pembantu aka tukang cuci dari Filipina. Ouh...sesekali teringin nak berbual tapi perlu speaking sebab dia cuma tahu english dan mandarin kot, sebab pernah dengar amoi tu cakap dengan dia guna bahasa mandarin.

Tiap-tiap hari aku nampak dia turun tempat aku datang vacuum masa lunch hour. Pelik juga kan apasal pula hari-hari nak vacuum, selang sehari tu ok la lagi sebab apa sangat la habuknya setakat orang yang ada cuma 5 6 orang je. Tapi ini arahan PA bos, nak tak nak terpaksa buat juga.

Aku ingatkan kerjanya hanya di office ni saja, tapi tidak rupanya di rumah bos pun dia masih bekerja. Hujung minggu lagi lah tak boleh rehat langsung.

Kerja di pejabat.
1. Membersihkan semua tingkat (ada 3 tingkat termasuk ground floor).
2. Mencuci tandas setiap tingkat.
3. Mengelap lantai di ground floor.
4. Mengelap tingkap setiap tingkat.
5. Makan tengahari akan di beli oleh bos aku dan masa makan adalah pukul 2.00 sehingga 3 petang. Tapi ini aku tak pasti, mungkin selepas habis makan dia sambung kerja terus tak rehat 1 jam.

Kerja di rumah.
1 Basuh baju tanpa menggunakan mesin basuh. (mesin basuh hanya untuk cadar, selimut dan tuala sahaja)
2 Kerja mengemas dapur dan rumah (cuci pinggan, mengelap dapur, mengelap lantai, menyapu seluruh rumah dan membersihkan tandas)
3. Setiap hujung minggu akan membersihkan 2 buah kereta.
4. Melakukan kerja-kerja berkebun (menyiram, memotong dahan dan mencantas bunga)
5. Menggosok baju seminggu sekali tetepi memaksanya berkerja sehingga lewat malam.


Kerja di rumah yang lebih penat. Lebih memerah tenaga, tetapi demi anak-anak di tahankan saja. Ya Allah betapa terseksanya dia demi mahu memberikan yang terbaik buat keluarganya.

Serius memang menangis aku dengar, lagi pun makan minum terabai. Katanya memang di Filipina sarapan makan nasi. Kiranya sama macam kita di sini juga, nasi lemak, nasi dagang atau pun nasi kerabu. Tapi disini bos tetapkan setiap hari bersarapan seketul loaf sahaja tanpa majerin, kaya maupun mentega kacang! Aduh

Masa makan pun lewat jika bos makan di luar dia akan tunggu bos bawa makanan balik barulah dia boleh makan. Stok makanan bos tidak boleh di sentuh langsung termasuk apa yang mereka masak dan makan kecuali di suruh selepas mereka makan sahaja.

Tidak dapat berkomunikasi selama hampir 5 bulan mengikut kontrak dari agen. Wow! yang ini memang menyakitkan hati aku dengar. Tentu saudara, suami, anak-anak dan keluarga nak tahu sama ada kita selamat atau tidak di sini kan? huih....dia ada kata teringin nak minta orang tolong belikan telephone murah-murah secara curi-curi sebab terlalu rindu dengan kampung.

Sadis!

Dulu kerja di sana sama dengan kerja aku disini sekarang. Ouh...ingatkan dia golongan biasa-biasa saja. Pandai guna PC tapi tak berkesempatan nak guna sebab di sini ada CCTV yang sentiasa memerhatikan dia tambahan pula tak ada orang yang nak tolong. Aku nak tolong pun tak boleh sebab CCTV di belakang aku je. :p

Kesian tapi nak buat macam mana, ini pengorbanan dia. Semoga dia tabah bekerja di sini. Kalau orang melayu kita ada ke sanggup nak kerja macam tu?

Update : gaji tu dapat selepas 5 6 bulan kerja di sini. Pada yang tak tahan tu gaji memang tak rasa langsung la. sape berani kerja pembantu di negara luar? nampak gaji besar tapi pengorbanan tu tak tertanggung sedihnya

 

No comments: