Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, December 15

Dugaan Mengandung

Assalam...

Cuaca sejuk sejak akhir-akhir ni kerap hujan kan, mana tidaknya hujung tahun. Kalau tidak tengahari mesti waktu petang hampir-hampir masa untuk balik kerja. Aduh hujan masa nak balik tu yang malas sangat nak drive. Mana tidaknya nanti tak akan terus balik rumah, harus duduk berehat di rumah mertua barang sekejap sampai hujan reda kalau tidak risau hati mertua ku itu. :p

Terbaca blog orang lain yang agak "terkenal" pada aku la kan. Hehe...memang patut pun dia senior dalam dunia blog ni dah macam-macam perangai orang yang dia jumpa la kan. Sekarang tengah mengandung dan blog masih di teruskan seperti biasa. Aduh...aku time mengandung jarang amat nak update blog ni. Ish!

Teringat akak satu pejabat aku tengah mengandung juga sekarang ni dan ada mendengar sedikit sebanyak rungutannya bila mengandung. hehe...pengalaman orang akan jadikan kita sentiasa beringat-ingat kan. Teringin nak berkongsi pengalaman aku mengandungkan 2 orang anak lelaki.

Seksanya bila selepas makan.
Yup! setuju amat, memang seksa kalau setiap kali selepas makan. Masa makan ingat lapar tapi bila selepas makan ya ampun rasa macam sendat sangat perut tu nak usung ke sana ke mari. Heh! ingat ringan ke, dengan nak bawa diri sendiri lagi.

Ke klinik atau Hospital
Yes ada orang sangat beruntung dapat pergi ke klinik dengan suami masing-masing. Siap kekadang di Klinik Desa ada pihak suami masuk tengok nurse buat apa dengan isterinya lagi tau. Kalau masa aku mengandungkan Ashraf aku check up di swasta memang lain la kan. Dah bayar mahal-mahal setiap kali datang tak kan suami tak boleh masuk. Tapi yang nak aku tekankan di sini sangat cemburu dengan orang yang pergi klinik check up di temani en. suami. Aku merasa sekali tapi dear hantar dan tunggu sekejap, kalau-kalau nurse tak perlukan dear, dear nak balik!. Wah....memang dear balik tau...sedih rasanya bila tengok orang lain pergi klinik suami hantarkan, temankan dan duduk sama-sama di sebelah bila bosan menunggu giliran.

Kakak ipar aku semasa mengandungkan anak ke tiganya selalu di minta datang ke hospital sebab anak pertama yang lahir tak sempurna macam anak-anak lain (Pernah cerita kot sebelum ni rasanya. Sebab ini juga mertua aku takut aku bersalin di hospital kerajaan tapi syukur aku dah buktikan yang sebaliknya, Alhamdulillah). Kakak ipar aku dihantar oleh suaminya dan tengahari aku akan ambil di hospital (masa ni aku masih belum kerja lagi). Kadang-kadang aku akan hantar dan ambil juga. Bila selesai jumpa DR kami keluar jalan-jalan di Bukit Tinggi sebelum balik rumah. Ahaks...macam orang muda padahal size perutnya masa tu dah besar juga. Tapi aku tabik la kan pasal kakak ipar aku ni tak kisah kalau terpaksa pergi ke hospital sendiri tanpa suami menemani, maklum saja urusan di hospital pasti menjadi lebih lama kerana orang yang pastinya lebih ramai dibandingkan dengan klinik kesihatan.

Kerja rumah.
Aku buat kerja rumah seperti biasa kecuali masak-masak. Bukan tak lalu nak masak tapi memang tak berkesempatan nak masak kerana kekangan masa kecuali bila hujung minggu. Kerja rumah perlu buat macam biasa kalau tidak rumah tunggang langgang la jawabnya. Tapi hadkan untuk kerja-kerja yang berat akan serahkan pada en. suami.

Belanja barang dapur atau bershopping.
Hal ini aku perlu join sama, bagi senarai barang terkadang kurang lengkap. Lebih baik aku pergi sendiri lagi senang. Biasanya aku akan beli sendiri, angkat masuk troli, masuk bonet kereta dan masuk rumah sendiri. Dear akan angkat sendiri bila kami keluar belanja sama-sama.

Memandu.
Oh sangat berpuas hati kalau sepanjang mengandung dear akan memandu untuk aku. Ehm tapi syukur dear sanggup juga jadi pemandu untuk aku sepanjang seminggu hujung-hujung kehamilan aku. Oh...itu pun aku takutkan dear dengan ayat "tak baik untuk ibu mengandung memandu kereta kerana kalau tiba-tiba kejang kaki semasa memandu kan bahaya". Ahaks! berkesan untuk aku kenakan dear, tapi dapat lah seminggu dari tak dapat langsung.

Tidur.
Amat tak selesa nak terlentang salah nak mengiring pun salah. Masa mengandung Amar aku selalu mengiring membelakangkan dear, erk...salahkan tapi terpaksa pasal itu keselesaan dan aku dah minta izin dari dear awal-awal. Masa mengandungkan Ashraf dear ambil alih bangun malam buat susu dan tidurkan Amar. Oh seronok tau sekurang-kurangnya aku dapat tidur dengan cukup. Aku juga bertuah dapat suami yang faham dengan keadaan aku ketika itu, dear sentiasa mengurut bila mana aku terasa sengal-sengal sana sini.

Kelebihan Ibu Mengandung Di Tempat Awam.
Cuba cari 1 entry lama tapi tak jumpa-jumpa atau aku tak publish kan ke eh. Ehm...confius sekejap, bukan apa kisah itu agak manis untuk aku kenang. Ok lah aku tuliskan lagi la eh. Aku temankan mertua aku hantar adik ipar dengan dear ke KTM klang. Tapi bila nampak muka mertua macam sedih amat nak berpisah dengan anaknya aku ajak dear jalan-jalan sampai ke KL Sentral. Nak di jadikan cerita sepanjang masa dalam perjalanan dalam komuter aku langsung tak dapat tempat duduk. Kalau tak silap masa tu aku mengandung 7 atau 8 bulan kot. Tapi tau saja la kan, aku cuma pakai baju t dan saiz perut tak ada lah sebesar mana kalau dibandingkan dengan orang lain. Mertua aku dapat tempat duduk itu pun mertua aku nak pass kat aku pulak tempat kosong tu. Ish mertua aku lagi memerlukan ok, lagi pula dear boleh tolong coverkan kalau aku nak terjatuh. Orang lain langsung tak perasan aku mengandung. ahaks! ini aku rela tapi kalau perut besar macam kawan aku ni memang aku tak rela. Kesian amat ok! nampak bila jalan pun mengah inikan terpaksa berdiri sepanjang train.

Tapi setakat ni layanan aku dapat memang la teruk mungkin kerana orang lain tak perasan langsung aku mengandung sama macam rakan-rakan kerja dalam pejabat ni juga la. Bila aku cuti bersalin mereka ingatkan aku dah resign! ahaks...lawak pun ada aku rasa. Maklum saja aku jarang amat pakai baju mengandung tu. Tapi kalau orang lain yang perutnya saiz macam aku tapi nak ambil hati juga itu terpulang mungkin kita perlu bersuara biar orang lain tahu anda mengandung. Tegakkan keadilan untuk kebaikan diri anda juga kan?

Ini perbandingan antara aku dengan orang lain yang dah aku buat pada tahun 2010 yang lalu.

Sekadar berkongsi dan mengkongsikan masalah orang lain sahaja. Setakat yang aku ketahui ini lah yang aku kongsi yang aku tak ketahui maaf lah ye. :)

No comments: