Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Wednesday, December 7

Musim Buah 2011

Assalam…


Syukur, hujung minggu lalu berpeluang balik kampong menjenguk mak dan hasil buah kayu dari titik peluh arwah bapa. Begitu banyak sekali buah-buahan yang ada. Rambutan, durian, manggis yang masih belum masak, langsat dan cempedak yang masih belum masak juga dan pisang yang tumbuh melata. Kata arwah dulu, biar dia tanam sekarang hasilnya nanti biar anak-anak dan cucu-cucunya rasa. Memang betul katanya dulu….namun arwah masih sempat merasa titik peluhnya menanam pokok-pokok buah-buahan. Paling tidak tapak kebun yang pasti meninggalkan kesan pahit buat kami sekeluarga masih memberikan kemanisan rasa buah-buahan yang ada.

Syukur dengan kurnia yang Allah berikan. Aku tak mampu nak bawa balik banyak tapi setakat yang termampu dan yang ada sahaja. Nak di berikan pada kawan-kawan sepejabat pun masih tidak mampu. Setakat sedekahkan, panjangkan rezeki arwah pada sedara mara terdekat sahaja. Bak kata orang tua-tua dahulukan ahli keluarga sendiri dahulu.

Hasil dari kampong kami bahagi 2 bahagian, 1 untuk aku dan 1 untuk abang aku. Mertua abang tinggal di kepong becuti di sana maka abang perlu bahagikan bahagian dia kepada 3. 1 untuknya, 1 untuk mertuanya dan 1 untuk di sedekahkan kebalai tempat dia bekerja untuk di kongsi rasa dengan kawan-kawan sebalai. (abang aku bomba di balai bomba pandan indah)

Aku pula perlu bahagikan kepada 7 bahagian. Aku, mertua, abang long, mak ngah, mak lang, mak itam dan juga mak uteh aka jiran terdekat aku. Jadi hasilnya aku Cuma dapat 4 biji buah durian, seikat rambuatan, sebiji buah cempedak dan 2 sikat pisang awak. Sudah cukup memadai untuk aku sekeluarga dan rasanya terlebih-lebih pun ada.

Pisang Awak

Durian

Rambutan

No comments: