Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Wednesday, March 3

Perbandingan

Salam...

Sejak akhir ni aku suka sgt membandingkan keadaan diri aku dengan ibu2 mengandung yang lain. Bukan apa sejak awal ngandung lagi aku rasa terlalu berbeza ngan ibu mengandung lain.

1. Alahan. Maybe nasib org tak sama maka aku tergolong dalam golongan yg alahan aku tak terlalu teruk. Kalo setengah org sampai muntah2, hilang selera makan mau pun susut berat badan tp aku alhamdulillah cuma susut berat badan dek kerana hilang selera nak makan dan jugak kerana terlampau memilih makanan.

2. Saiz tummy. Ada juga ramai yg tegur aku nampak tak naik banyak pada awal sampaikan tummy memang tak nampak walaupun dah masuk 5 bulan. Nak amik pic pun rasa cam kelakar pun ada. Dear la pling bnyak bg sokongan katanya asalkan kita tau badan kita ada isi cukup la kan. Sampaikan aku blh kuar jalan2 ngan MIL & dear g naik komuter tp tak ada sorang pun pelawa bg seat kat aku. Alhamdulillah aku masih kuat dan mampu nak berdiri sepanjang sejam perjalanan kami. :)

Kalo kat ofis lg la ramai yg tak tau, tau pun bila ada org lain yg terbagitau. Ehmmm aku tak kesah kalo org tak tau ataupun ada yg nak amik tau. Tp asalkan org tu amik positif cukup la kan. Buat masa ni setiap minggu pasti akan ada yg bertanyakan pasal baby aku, seronok pun ada kerana ada org lain bangsa yg amik berat pasal aku jugak. Kalo sehari tak dtg keje memang derang agak aku g bersalin tp aku siap inform awal2 kat HR kalo aku bersalin nanti aku akan bgtau. Walhal big bos aku pun nampak caring jugak.

Paling tak best time kat klinik ada akak yg tanya dah brape bulan, bila aku jawab 5 die diam lak. Ehmmm tu yg tak best tu kalo die kata perut kecik ke apa ke ok gak la. Senang la aku ni tak diam je la plak. Time kuar shopping beli barang2 baby pun tgok tummy org lain besar je tp aku ni tecik lak. Ish....ni maybe pasal aku dah cukup besar la ni kan.

3. Berat badan. Sejak awal pregnant kenaikan berat badan aku yg sedia ada berat ni tak naik banyak sampai la masuk bulan ke 7 baru selera makan membuak2. Kalo 3 4 bulan pertama tiada kenaikan tp yg berlaku pengurangan aku tetap amik positif pasal time ni selera makan kurang tp yg penting amik makanan yg berkhasiat dan minum susu. Last check up selang 2 minggu je berat naik 2kg, rasanya kalo pas 2 minggu lg ni maunya naik 4 kg terus time check up kat klinik gov. Sabo je la kan.

4. Persiapan baby. Aku rasa aku macam terlambat nak prepare kelengkapan buat bakal baby. Walaupun time aku beli tu time selepas kenduri pasal dear punyer permintaan. Nasib baik baby tak kuar awal kan kalo tak maunye kelam kabut kami. Beli barang sekali gus dan tinggal nak tambah2 bila setiap kali keluar je la. Skrg ni pun rasa macam masih ada kekurangan lagi je.

5. Hospital. Aku ngan dear awal2 dah sepakat nak g hospital gov tp ntah la pas last check up kat prvt rasa macam nak g prvt lak tp tgok la nanti. Org lain sibuk tanya nak bersalin kat mana tp aku kekadang cam blur je nak jawab. Memang unplan la kami ni, kekadang takut pun ada pasal kang tak pasal2 kene g spital klang plak.

6. Cuti. Patut ke amik cuti maternity leave awal dr due date? aku pening gak ni pasal kalo ikutkan dr kat aku tak blh bersalin lbh dr tarikh psal ada kencing manis. Tp kalo time tu tak nak kuar gak mau kene paksa gak la kan. Akak ipar advised amik cuti 1 week berfore due date. Tp geng2 kat office tu nampak macam menggelabah je kalo aku buat2 tak larat. :) sabo je la kan. Derang plak takut lebih dari aku. Kalo amik cuti tanpa gaji ok gak kot, pasal cuti ni potong gaji next year bukan this year tp tak best gak nanti kalo dah ada baby maunye amik cuti selalu kan, tp mintak2 tak de masalah la ngan bakal baby nanti.

Ok tu je la yg selalu aku bandingkan ngan org, maybe keadaan ibu mengandung ni tak sama pada setiap individu. Terima kenyataan paling penting, maka aku terima seadanya aku kini. Yg penting baby sihat kat dlm tummy mummynyer ni :))

No comments: