Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Wednesday, December 7

Anakku

Assalam...

Sudah masuk hari rabu, hujung minggu ada majlis di rumah kakak ipar. Alamak….mahu ambil cuti untuk jaga anak-anak dan tolong “tengok” orang lain laksanakan kerja-kerja. Ish…ini bikin susah hati bukan apa hujung-hujung tahun selalu ambil cuti tambahan pula cuti tahunan dan habis tu yang membuatkan kemalasan tahap melampau nak ambil cuti lagi. Patut ke aku kerja dan biarkan anak-anak di sana dengan mertua dan sanak saudara lain? Kejam bunyinya bukan. Ehmmmm tengok saja nanti bagaimana bila tiba masanya.

Amar sudah menjangkau usia 1 tahun 8 bulan, sejak kebelakangan ini asyik demam, selsema dan batuk. Memang pakej kan, dating 3 serangkai sekali. Belum pandai berkata-kata tapi selera memang ya ampun! Perangai pun sudah macam-macam tapi sudah faham apa yang aku katakan. Tahu bila apa kesalahan yang dia buat aku jadi marah. Hehe….paling tak tahan bila Nampak lori je sebut “ayah” mentang-mentang ayah kerja bawa lori. Ayah, mama, nak, ucuk (busuk) memang dah terus la. Tunggu yang lain pulak keluar & aku sangat-sangat tidak sabar. :p

Main jelly hasil buah tangan dari rumah pengantin.
Paling aku tak tahan Amar cepat bosan. Main bola 5 minit kemudian tinggalkan, main kereta 5 minit tinggalkan kemudian sambung main bola lagi. Ulang-ulang benda yang sama tapi berselang seli main. Kakak aku kata mungkin dia bosan main seorang diri. Tunggu adik pandai main bola ok, nanti korang meriahkan rumah kita.

Ashraf sudah boleh duduk, kata mak aku kuat juga badannya ye. Ehm mungkin hasil susu ibu sepenuhnya. Alhamdulillah syukur setakat ini masih mampu berikan susu ibu pada Ashraf. Susu masih seperti biasa, 20-25oz sehari di rumah mak lang. Sebelah malam memang full akan mengempeng sahaja.


Gigi Ashraf sudah mula keluar harap-harap selepas ini makin berselera makan hendaknya.

Makan belum berselera, masakkan bubur nasi kosong 2 – 4 sudu teh ke. Buatkan nestum campur susu ibu pun lebih kurang sahaja. Cuba buat puree buah pisang, kentang maupun lobak merah pun belum mendatangkan hasil. Mertua kata langsung tak sama dengan abangnya Amar yang pantang nampak nenek pegang mangkuk bubur sampai sekarang. Tapi Ashraf tak pandang langsung walaupun mula-mula tunjuk muka excited tapi yang di makan sedikit sahaja. Cuba bagi biskut bayi pun masih sama. Adakah Ashraf bukan pemakan? Cukup ke susu ibu aku sahaja? Cuma suka minum air kosong di rumah mak lang. sampai kan sudah mampu pegang botol sendiri jika minum air kosong. Aduhai anak….

Merangkak dengan laju tambahan bila mengejar mainan. Tapi selalunya Amar akan kacau bila Ashraf sedang kejar satu-satu mainan. Grrrr…mamanya pula yang naik geram. :P pantang nampak ayahnya keluar laju merangkak sibuk nak ikut. (ini kes setiap pagi sambil aku boleh bersiap-siap dalam rumah, ayah bawa mereka tengok kucing dan main buaian di rumah kakak ipar).

Di rumah kami sediakan pagar di laluan menuju dapur, maklum saja rumah kecil Amar pantang Nampak peti ais mesti saja mahu buka dan tutup. Paling tidak dia tahu pasti ada Vitagen ataupun Solivite yang mamanya belikan ada dalam peti ais. Ada pagar Amar tak boleh lepas tapi Ashraf pula ambil kesempatan. Sudah pandai berdiri di pagar dan kadang-kadang sudah berdiri di besi buaian. Wah….kerisauan melampau bila terpandangkan sekali imbas keadaan ini bila aku sedang sibuk di dapur. Mana tidak, lantai simen ok. Kalau jatuh tersungkur terkena pagar kayu, jatuh ke lantai kena lantai simen. Wo….kedua-duanya adalah bahaya.

Pendek kata ada anak rapat memang penat, mudah-mudahan Allah berikan aku kemudahan untuk menjaga 2 orang hero kecil kami sehingga mereka menjadi terbaik antara yang terbaik. Amin!


2 comments:

Yaati Nor said...

buat tangan dengan sumi mcm tu dah macho dah..tapi ada trompet da...

Azian & Zaini said...

tang trompet tu susah sket, tak de trompet isap jari plak sampai kan gigit2 kuku...slow2 tgh ajar nak stopkan ni