Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, December 16

Ashraf

Assalam...

Sejak akhir-akhir ni bila umur Ashraf dah jejak 6 bulan aku dah siapkan macam-macam menu untuk bagi dia makan. Urh tapi kasihan kat aku kan, pasal Ashraf berbeza langsung dengan Amar, mana tidaknya kalau Amar pertama kali nenek suapkan nestum memang siap tambah. Tapi Ashraf buat satu sudu besar tak habis pun.

Masakkan bubur nasi kosong pun tak makan banyak, cuma 4 sudu teh je. Aduh…ini buat aku pening.

Sekarang dah hampir masuk 8 bulan masih sama, tak nak makan dan kurang menyusu. Ish ke memang jenis dia kurang hisap susu eh? Aku pun tak pasti, kalau tengok kat wall KIM di FB memang normal kurang menyusu sebab dah mula makan tapi masalahnya disini Ashraf kurang susu dan kurang makan.

Ok kesihatan dia setakat ini masih baik. Buang air besar 2 hari sekali dengan kuantiti agak banyak. Lebih suka minum air kosong dari makan bubur atau nestum. Berat last pergi klinik masih di tahap normal, naik 300gram sahaja.

Kalau cerita kat mak aku mesti mak kata dia nak pandai jalan kot, pasal tu dia kurang makan dan menyusu. Aduh! Memang Ashraf dah melasak asyik nak berdiri di palang tak kira di rumah aku maupun di rumah nenek. Masukkan dalam walker memang dia tak suka, letakkan sekejap tak lama bila kita tinggalkan dia akan nangis. Ayark!

Kalau Tanya dengan akak ipar aku yang jaga dia lagi la, siap masakkan tauhu goring ambil isinya pun tak nak juga. Kalau ada yang dia nak makan pun cuma 4 5 sudu je yang selebihnya pastinya Amar akan habiskan.

Stok susu yang aku tinggalkan setiap hari 20-25oz. aku tinggalkan stok susu Ashraf di rumah kakak ipar aku dengan total 5 botol 50z penuh setiap hari isnin. Setiap hari aku akan Tanya berapa stok yang masih ada dan esoknya aku akan bawa lagi 4 atau 5 botol mengikut keperluan Ashraf hari tu. Pasti ada yang hairan kenapa aku tak masukkan asing-asing 3oz satu botol kan? Ehmm aku tinggalkan 2 botol susu Ashraf di rumah kakak ipar aku supaya mudah dia nak siapkan susu sebab pagi-pagi Ashraf jarang-jarang sangat menyusu sebelum aku masuk kerja. 1 botol untuk susu dan 1 botol lagi untuk air kosong sejak dia berumur 6 bulan. Kakak ipar akan ambil susu yang aku labelkan siap-siap kalau itu stok EBM terdahulu sebelum menggunakan stok susu segar hasih perahan sehari sebelum. Aku dah bagitau awal-awal cara yang kendalikan EBM jadi sedikit sebanyak jadi mudah la kan pada aku. Balik petang aku perlu tahu berapa oz yang kakak ipar aku ada untuk aku tambah stok esoknya.

Heh! Ingat senang? Tapi kadang-kadang aku saja tinggalkan lebih stok susu yang segar sebab kadang kala dear rajin bawa anak-anak pergi rumah nenek. Kalau aku tak join sama bila masa Ashraf nak susu dear tinggal pergi ambil di rumah kakak ipar aku je. Tak perlu nak balik rumah atau panggil aku datang sana. Hehe….

Lupa nak beli majalah rasa bulan ni, ada menu makanan bayi kalau tak silap. Petang ni nak dapatkan 1 salinan, harap-harap masih ada stok lagi.

2 comments:

Yaati Nor said...

aku rasa ko kena kurang kan air kosong..untuk bayi yang fully susu badan dia tak perlukan air kosong yan..ko try cari info tu..susu badan dah ada 80% air yan..

Azian & Zaini said...

ye ke? alamak! ok, aku slalu bagi setiap kali slpas makan je..itu ok kan?