Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, March 2

Potty Train Amar

Assalam...

Sudah hampir 2 minggu aku amalkan potty train untuk Amar ni, syukur Amar berjaya masuk tandas dengan mudah sekali. Buat pertama kali mahu mengajar Amar dan masih belum ada pengalaman lagi aku cuba membuat perancangan persediaan sendiri. Ada baca dari internet tapi kata orang lain budak lain caranya.

Tersangat teruja juga bila Amar pandai lebih awal dari jangkaan kami suami isteri.

*Persediaan Minda*

Nak ajar potty train ni aku perlu siapkan minda yang paling penting. Kata orang jangan marah anak kalau terkencing merata-rata kan. Jadi aku persiapkan minda aku agar aku tak marah Amar bila terkencing. Alhamdulillah berjaya dan Amar cuma terkencing 2 3 kali sahaja semasa minggu pertama.

Hati juga perlu tenang dan sabar sebab hal-hal membersihkan lagi mana nak melayan adiknya lagi. Haih….memang menduga.

*Menyediakan Seluar Dalam*

Ada orang kata susah kan, tapi pada aku sangat-sangat senang…mana tidaknya kalau terbuang air besar tak perlu nak membasuh beria-ria pada satu tempat. Ajar pakai seluar dalam juga lebih senang sekurang-kurangnya akan datang dia sudah tahu tiada lagi diapers tapi tang ada hanyalah seluar dalam.

Seluar dalam untuk kanak-kanak sekarang sudah bermacam-macam corak jadi lagi senang mahu menarik perhatian mereka untuk pakai.

*Barangan Rumah*

Pada aku barangan rumah lebih kepada tilam tidur dia dan juga tempat bermain. Tilam tidur untuk ajar tidur siang tanpa diapers. Yang ni pun Amar berjaya dan cuma sekali terkencing semasa tidur.

Rumah aku tak guna permaidani jadi lagi senang nak bersihkan. Sekadar tikar biasa cuma perlu bersihkan dengan air je. Lain la kalau guna permaidani memang leceh sebab berat nak basuh dan jemur.

Mahu ajar Amar buang air besar pun tidak menjadi satu masalah besar.untuk beberapa kali aku ajarkan buang air besar di lantai sahaja tapi bila lihat dia sudah tahu aku ajarkan dia duduk di mangkuk tandas. Lagi pun mangkuk tandas tinggi bahaya pada Amar kalau terjatuh pula nanti. Mungkin perlu sediakan tangga untuk memudahkan dia panjat dan duduk di mangkuk tandas. Kalau tandas cangkung lagi senang kerja. :)

Pada sesiapa yang mahu ajar anak buang air ditandas kenal potensi anak dahulu. Macam Amar aku tahu dia suka bila aku minta dia mask bilik air. Sentiasa mengingatkan anak-anak bila mahu kencing perlua masuk tandas sebab bila mereka sudah ralit/leka bermain mereka akan lupa dan menyebabkan mereka terkencing. Ada yang kata mulakan dari 15 minit sekali kemudian setengah jam sekali dan seterusnya sejam sekali sehingga dia faham.

Setakat ini masih belum ajar Amar keluar rumah tanpa diapers sebab kami jarang-jarang sangat keluar jalan-jalan pergi pasaraya. Sekadar pergi kedai dan rumah nenek memang sudah berjaya. Lampin yang ada pun memang jimat, sebab dipakai waktu malam sahaja.  Ok ada siapa-siapa tahu macam mana nak ajar anak berhenti pakai diapers 100% tak? Hehhe…sebab anak-anak abang aku masih pakai bila tidur malam.


 

3 comments:

nurbijen said...

Tahniah Azian.... dah berjaya potty train ammar....
Dansish dah tiga tahun, tapi belum sempat nak potty train.... entah bila la nak mula :(

Yaati Nor said...

klu aku ajar zahra poo poo letak bangku untuk dia panjat sendir bangku tandas tu.....senang nnt dia nak poo poo dia gi sendiri..mula2 dulu letak pelapik mangkuk tandas yg kecik siap beli..tp lama2 dia tak suka guna benda tu lari2..zahra takut jatuh..dia guna la tanda mcm org dewasa..

Azian & Zaini said...

Kak nur,
rasa seronok pula, lagipun kan dah tak kerja ni masa ni la nak ajar sebab kalo duduk rumah nenek kesian pula nenek nak bersihkan rumah

yaati,
aku dudukkan & turunkan dia kat atas tu, setakat ni belum pernah terfikir nak beli mangkuk kecil tu