Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, March 15

Hiburan Anak-Anak

Assalam...

Bila sentiasa ada dirumah aku sentiasa pastikan anak-anak menonton rancangan tv yang ada unsure kebaikan berbanding dengan sekadar hiburan semata-mata. Yang pasti Upin ipin memang menjadi pilihan aku sejak masih belum ada anak lagi.

Apsal upin ipin ek? Entah lah, yang pasti setiap cerita/episode akan ada pengajaran yang berguna. Walaupun kita nampak biasa-biasa tapi bila ianya diajar secara santai memang sangat-sangat menarik hati. Contohnya bila guru mahu memberikan cabutan kepada anak murid untuk mendapat watak masing-masing. Cikgu tak beritahu itu kertas cabutan undi tapi hadiah….ha…lagi satu hadiah bila menang pertandingan Cuma dinding…mahu  buat apa? Sekadar cap tapak tangan dan kaki je. :) menarikkan.

Selain upin ipin, cerita pada zaman dahulu pun menarik juga kalau dibandingkan dengan  kartun spongebob tu. Haha…sekurang-kurangnya kancil yang bijak tu sentiasa memberikan idea bagaimana mahu mengalahkan orang lain yang lebih besar dan kuat hanya dengan akal/mindanya sahaja. Bijakkan…

Bukan bermakna aku langsung tak benarkan anak-anak menonton kartun lain. Sesekali aku benarkan la juga, seperti Baby toons, tom & jerry atau pun ultra man yang sememangnya sangat tidak logik tu.

Haha….nak buat macam  mana itu minat mereka, aku kecil-kecil dulu pun sibuk layan power rangers!
Setiap hari kini aku hidangkan mereka dengan cerita upin ipin, alif ba ta dan juga video mengaji. Semoga mereka menjadi anak-anak yang bijak kelak. Amin!



Mereka sedang menonton upin ipin, tak sampai beberapa  minit menonton Ashraf sudah pun tertidur.


Kasihan sangat, sejak dear pergi pahang sampai hari ni belum baik selsemanya.Harap-harap cepat sembuh, nanti nak balik kampung.
 

No comments: