Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, March 22

Mesyuarat Tingkap

Assalam...


Hampir setiap hari aku melihat jiran dan juga kakak ipar duduk ramai-ramai berbual dirumah seorang  lagi jiran. Setiap kali mereka berkumpul setiap kali hati langsung tidak teringin mahu turut serta. Tak tau kenapa. Bingung juga bila aku tengok mereka boleh berkumpul setiap petang. 

Apa yang aku pasti aku mengikut jejak emak aku bukan jenis suka duduk kumpul dan berbual-bual kosong. Aku tahu bukan sekadar berbual kosong tapi sambil itu dapat tahu maklumat terkini yang dikongsikan bersama jiran-jiran. Maklumat yang berguna sangat aku alu-alukan tapi kalau sekadar hal jiran yang lain aku sendiri muak nak dengar.

Bukan nak kata aku ni baik sangat tapi dari pada aku duduk buang masa berbual atau pun dengar hal-hal orang lebih baik duduk rumah melayan kerenah anak-anak. Atau pun lebih bagus kalau dapat masak,kemas rumah atau pun lipat kain kan elok. Malam boleh berehat dan santai dengan anak-anak dan suami.

Sikap kita sesama manusia ni memang tidak sama jadi ada orang suka duduk berbual  dari masak dirumah. Ini yang tersangat aku tidak suka.  Pernah sekali anak jiran masuk dalam rumah ketika aku sedang menyuapkan makanan pada anak-anak. Dah nampak sedang makan jadi suap sekali mulut mereka. Malangnya mak mereka marah, terus anaknya di ajak balik. Haih….dah maknya duduk berbual memang lah anak-anaknya lapar. Hahahha…tak de la, kanak-kanak kan memang begitu. Ingat aku dulu masa kecil-kecil selalu selera makan bila dirumah orang, sangat beza makan di rumah sendiri.

Pada aku bukan ada kesan sangat pun kalau aku join atau tidak…yang penting bila berkumpul dapat mengeratkan hubungan kami dan dapat juga tahu hal semasa yang berlaku. Tapi masalahnya aku lagi suka duduk dalam rumah layan anak-anak ataupun menonton tv. Biarlah mereka selesa dengan cara mereka, aku dengan cara aku.

Hampir 2 tahun aku pindah ke sini cuma 2 kali je kot aku pergi join mereka tapi tak ada apa yang menarik aku rasa...sekadar bual-bual kosong.

No comments: