Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, March 14

Berusaha Atau Tidak

Assalam...

Belum pun cukup sebulan duduk rumah sudah ada jiran-jiran berikan spekulasi kurang enak pada aku. Bukan apa pada aku hak masing-masing sama ada mahu bekerja atau tidak dan bergantung juga pada perihal kewangan keluarga kami.

Memang sejak pindah sini aku masih bekerja di Klang kemudian setelah masuk 2 tahun pindah sini aku berhenti kerja dan tukar tempat kerja yang lebih dekat dengan rumah. Tapi kata orang dah tiada rezeki lagi lebih baik aku berhenti je kan.

Kalau ikutkan hati memang tak mahu kerja lagi sebab anak-anak pun sudah selesa tinggal di rumah bawah jagaan aku. Ye la walaupun aku pernah juga bising-bising tapi yang pasti aku tetap berikan apa juga yang mereka minta jika aku mampu bagi. Kalau yang mahal-mahal harap maaf  la ye anak-anak mama tak akan beli, kalau nak juga tunggu kumpul duit raya sendiri selama 2 3 tahun atau lebih. :)

Sejak dari dulu sibuk dengar jiran yang sorang ni asyik kata suaminya pemalas, tak pandai cari duit hinggakan dia perlu keluar berniaga untuk menyara keluarga. Terdetik dalam hati aku kalau betul tak pandai cari duit kenapa suaminya pergi kerja pagi balik petang dan malam keluar selepas maghrib dan balik rumah selepas tengah malam? tak tahu pula kalau suaminya pergi berseronok pula.

Entah kenapa si isteri sibuk nak kutuk bila suami keluar bekerja ek, pada aku adat la tu...anak dah ramai jadi   hal kewangan pun mestilah lebih juga. Tapi tolong lah jangan sampai buat cerita yang tidak elok tentang suami sendiri. Baik buruk dia tetap suami, pilihan sendiri yang telah direstui keluarga.

Dengar kata sekarang suaminya kerja tempat lain jadi kenderaan syarikat akan di pulangkan. Sibuk pula si isteri minta suaminya mohon dari syarikat baru supaya berikan kenderaan syarikat seperti syarikat sebelumnya. Bukan tiada kereta tapi bila sudah ada anak ramai macam-macam masalah kewangan yang terjadi. Tapi agak lucu  juga, kerja apa ye suaminya hinggakan dapat kereta  dari syarikat? haih....

Bukan nak mengata, tapi ini hakikat yang bakal aku jadikan panduan untuk masa akan datang. Sekurang-kurangnya aku bersyukur ada LA walaupun sudah hampir usia remaja umurnya. Siapa yang tak mahu senang? jadi sekurang-kurangnya kesusahan orang lain menjadi  pedoman buat  kita.

No comments: