Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Sunday, March 10

Bila Suami Tiada

Assalam...

Sudah genap seminggu dear tinggalkan kami dan kebetulan masa dear tiada anak saudara dear pula meninggal. Dear tak balik langsung sebab kata dear bos bagi balik cumanya nanti perlu pergi sana semula. Tambahan pula bila dear balik semua urusan jenazah pun sudah selesai jadi dear tolak kebenaran bosnya untuk dear balik.

Seminggu pergi sudah macam-macam soalan dari anak-anak. Insyaallah hujung minggu ni kami bertiga mahu balik perak. Yup...dear pun mungkin akan balik hari Ahad, jadi kami pulang ke sini hari yang sama. Kesempatan yang ada boleh menjenguk rumah kampung takut hal tempohari berulang lagi. Sekarang kami berlima beradik agak ketakutan juga dengan keselamatan mak.

Kenduri tahlil arwah Adam punsudah selamat dijalankan selama 3 malam berturut-turut, tapi sayang 1 malam pun aku tak dapat nak turut serta sebab jauh tambahan pula pergi sebelah malam selepas isyak. Tak mengapalah sebab sempat juga tolong MIL buat karipap untuk majlis malam ke 3.



Berbalik pada anak-anak menu mereka langsung tidak menyusahkan aku. Apa sahaja yang aku masak semuanya mereka makan sebab akujarang masak menggunakan cili lagi. Kecuali bila ada dear semuanya perlu lebih pedas kalau tidak tak sedap pada selera dear.

Paling ketara bila dear tiada dapur pun semakin jarang berasap...Sarapan pagi beli di kedai atau pun makan roti atau pun biskut. Tengahari kalau rajin masak juga tapi yang ringkas, kalau rasa malas pergi kedai makan beli. Malam aku jarang sangat nak makan sebab penat melayan anak-anak. Mereka pun tidur awal jadi bila tidurkan mereka aku pun tidur sama. :p

Ingatkan aku je yang begini rupanya bila berbual dengan kakak ipar mereka pun sama bilasuami kerja jauh. Ha....adat la kan, tugas memasak biasanya untuk memenuhi kehendak selera suami. Lagipun rata-rata anak masih kecil jadi memang boleh sediakan makanan yang mudah.

Biasanya menu aku dirumah sama ada mee/meehun sup, kuey tiew goreng, bubur nasi atau pun sandwich. Ringkas je kan, yang penting berkhasiat untuk anak-anak dan juga aku.

Sesekali rajin aku masak juga la ikut selera tapi sudah seminggu dear pergi belum pernah jejak kaki lagi pergi kedai beli ikan atau ayam. Ha...ketara sangat la ni kan.

Berharap minggu ke 2 ni anak-anak masih berkeadaan baik. Biasa la kan, ayah jauh mesti anak-anak sibuk tanya. Hehe...
 

1 comment:

nurbijen said...

salam takziah utk anak sedara hubby...
Nasib baik hubby saya jenis tak kisah pasal makan, masak jer apa2 mesti dia makan :)