Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, February 10

Balek Kampung

Setelah sehari suntuk dok umah, bosan tahap gaban nye tak tau la nape.
Dear blek je aku tak byak cakap, tp last2 cian lak tgok dear sorang2 tak de sape nak teman tgok tv.
Aku watkan milo pas tu bg roti, sambil dear makan aku tgok aku nak je ckap 1 benda ni.
" Jom blek kg! " hahah lepas jugak akhirnye.tp ni baru je terpikir coz aku tau hari isnin ni kan cuti umum semperna Thaipusam.

Dear kate on je kalo nak blek kg, so aku terus la siap kemas2kan baju.
Seblum blek aku makan2 dulu la, pas tu nasi lebih tapau bawa blek.
Kalo tak makan bleh bg ayam kat kg tu yg abeskan.
Kul 8.00pm aku ngan dear singgah umah MIL jap nak bg kunci umah kat sane.
Ntah la nape kalo nak blek mesti tinggalkan kunci umah kat sane.Dah jadi tabiat la ni.

Dekat kul 9.00pm baru gerak kuar, singgah lak kat 99 speetmart nak cari barang dapo untuk mak sket.
Tu hari dah beli tp bawa umah MIL untuk kenduri je la kan.
Hampir kul 10.00pm baru aku ngan dear bertolak blek kg.
Semua dah settle, perut dah kenyang, brg dah dapat kira ok la tu kan.

Macam selalu aku ngan dear suka ikut jalan dalam, tak nak ikut highway sebab jauh la rasenyer. Memang la jalan cantik tp skrg ni jalan dari klang ke tluk intan tu pun dah cantik dan double lane lg.
So tak de la jam truk sgt.
Malam tu kete tak byak sgt la tp ada 3 road block yg terpaksa aku ngan dear tempuhi.
Tp macam saje2 je polis tu wat sekatan.Bukan jg sgt aku tgok.

Sampai umah mak kul 12.15am, sume dah tido.
Kebetulan malam tu mak pun tido lambat tu yg lame sket la nak buka pintu.
Dear lak bgtau lapar lak, nak makan nasi yg kami bawa td.
Tgok lauk kat bawah tudung saji ada la 2 jenis.
Ikan bawal masak sambal sos ngan ikan haruan masak lemak.
Aku ngan dear mkan ikan bawal je, mana la tau kot2 ikan haruan tu untuk kak yang yg tgah dalam pantang kat umah tu.

Hari pertama di kampung.

Pg tu mak mintak aku ngan dear ambil opah aku kat umah dia, tu pun baru blek dari umah anak2 kat kl.
Dah 2 bulan jadi orang kl so minggu lepas baru la pakcik aku hantar blek kg.
Opah aku tak kesah la nak dok mane tp pling lame 3 bulan je la kan.
Lepas tu kalo tak blek kg tak bleh! katenyer umah dah lame ditinggalkan.

Pg tu sarapan nasi lemak, pas tu baru kuar amik opah.
Bawa Danial skali, cian dear kene kejar danial tu.
Skali skala dapat lepas kluar umah katakan, lain macam lak buasnyer.
Aku lak sembang ngan mak cik atau opah kepada member aku time kecik2 dulu.
Byak gak la cite kitorang ni, sebab lame gak la nak tunggu opah aku ni siap.
Nak jemur kain dulu patut la lambt.

Kat umah mak masak rendang ayam ngan pulut jagung.
Sedap tul makan ayam kg ni, tp liat sket la kan.
So happy dapat blek kg, hari pertama ni macam2 aku makan.
Mak lak memang pantang kalo ader ramai2 blek mula la mcam2 makanan yg nak dibuatnya.

Kira nyer memang la kenyang je perut ni kalo dok kat umah ni, pantang je pg dapor ader je la yg nak aku makan.
Pling teruk pun makan biskut, tp ntah nape la sedap betul la semua makanan kat umah ni.




Petang tu dear tolong bapa aku ngan yang g tebang pokok kelapa.
Dear pg bayangkan dear akan potong pokok tu juz guna gergaji?!! ada ke patut?
Aku lak gelak sakan la dengar cite dear, mcm la kat kg tu tak de gergaji mesin tu.
So 3 pokok ditebang, tu pun sebab pokok ni dah condong ke area umah yg dekat tepi kebun bapa aku tu.
Dah la area tepi tu tmpat orang tu parking kete waja die, kang tak pasal2 kalo buah kelapa jatuh kan dah naya nak menggantikan cermin ke ape ke.
Tu yg mak bising suh tebang gak.
Hari tu puas la minum air kelapa, mane tak nyer ader 3 pokok tp yg ader buah cume sepokok tp lebat lak tu buahnyer.
cume air kelapa nyer kurang la plak.

Aku lak dok layan si danial ni, asyik nak kaco mak die je.
Skrg ni tgah jeles ngan adik die, ana damia...sedap kan name ni.
Suke lak dengar, comel lak tu.(lupa la nak amik gambo baby ana ni).
Ada masanyer si danial sampai pukul2 kepala ana ni sebab mak nyer asyik jaga ana je.
Kadang2 klako gak aku tgok tp budak2 pun dah pandai jelez kan ni kan la orang dewasa ni.








Malam macam bese la, lepak2 tgok tv ramai2 satu family.
Bapa aku yg slalu g surau tu tak pg coz seronok bila kumpul ramai2 1 family.
Dear lak diserang selsema & agak letih gak la coz potong pokok kelapa td.
Yang lak awal2 lg dah letih melayan si danial tu, dah la die tak nak tido awal, tu yg wat mak bapa die pening sket tu.
Tp memang la klako kalo tgok aksi budak ni.
Geram pun ade, bile lg la nak dpat baby yg aktif mcam danial ni.
Ana pun cute gak.


No comments: