Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, November 29

Kenderaan Awam.

Assalam...

Bila tiba masa cuti sekolah ni mula teringatkan kenangan lama. Paling seronok saat bergelar pelajar dan tinggal jauh dari keluarga. Bukan jauh sangat, setakat Perak dengan Selangor bukan jauh mana kan. Jadi penghubung kami ialah kenderaan awam. Ye....hari datang ke Selangor pun naik bas tau dengan penuh keringat arwah bapa angkat beg yang berkilo-kilo beratnya. Kalau ingat terasa sayu pun ada....tapi itu dulu kan, kata orang bersusah dahulu bersenang kemudian.

Antara kenderaan yang tersangat kerap aku naik ialah...

Bas.
Masa sekolah di Perak memang setiap hari aku gunakan bas. Maunya tak naik bas, sekolah jauh sangat dengan rumah kalau nak pergi jalan kaki. Nak pergi naik basikal mak pula tak benarkan sebab bahaya ada banyak kereta. Haih...sekarang lagi banyak kereta. Hehe...

Semasa aku sambung belajar di Shah Alam pun kerap sangat guna bas ni. Ulang alik dari Kampus ke rumah kakak di  Puchong. Hampir tiap-tiap minggu tak pun sebulan sekali balik kampung naik bas.Bosan gila sebab tak seronok naik bas kalau dapat kerusi yang tak sempurna. Tambah pulak kalau dapat jiran sebelah kerusi lelaki...huhu...lagi tension!

Teringat bila sesekali naik bas dari Klang mahu pergi ke Puchong. Suasana tersangat sesak dan paling tidak tahan sebab Klang ramai dengan india dan faham-faham je la kan ada sesetengah india ni agak berbau. Mungkin dari bahan yang mereka guna untuk sembahyang agaknya. Tapi sekadar 2 3 kali je balik rumah kakak lalu Klang. Itu pun bila kawan ajak teman je. Kawan orang Banting jadi memang menggunakan kenderaan awam di Pekan Klang.

Berbanding sekarang memang teringin nak pergi kerja dan balik kerja menggunakan kenderaan awam seperti bas. Tapi sayangnya bas sangat susah nak nampak di kawasan ni, ada tapi macam biasalah kan perlu menapak lebih jauh dan perlu menunggu dalam tempoh masa yang agak lama.

Kenapa di sini tiada kemudahan LRT yek?

Haha....kalau ada memang tiap-tiap minggu kami berjalan turun KL sana tu. Memang tak panas bontot duduk rumah jawabnya la. Agaknya la kot.

Jadi apa apa pun sekarang memandu sendiri adalah pilihan yang terbaik. Tempat kerja pun tak jauh mana dan lebih senang jika perlu balik lewat dan tak risau nak kejar bas bila tiba masanya kan. Alhamdulillah hasil paksaan dari Dear dan pelawaan dear untuk aku ambil lesen kereta sebelum ada anak lagi. Kalau tidak sekarang dear kerja jauh memang aku mati kutu, macam mana nak beli stok barang dapur yang dah habis.

Hehe...apa pun tetap bersyukur sangat kan.

No comments: