Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Sunday, November 17

Berjiwa Kental

Assalam...

Alahai tajuk memang tersangat sesuai rasanya, mana tidaknya semenjak menjadi seorang ibu dan ayah kepada anak-anak bila dear jauh dimata memang menguji jiwa raga aku. Maklum saja setiap hari setiap masa mereka akan bersama-sama dengan aku.

Pernah juga terfikir nak berehat sekejap tanpa anak-anak di rumah
Pernah terfikir nak hantar anak-anak main dirumah MIL dan kakak ipar bila hari Sabtu dan aku pula keluar sejam dua berjalan-jalan di mana-mana pasaraya.

Haih...mujur setakat ini perkara yang difikirkan ni belum pernah aku buat. Jujur aku kata memang tak sampai hati nak tinggalkan mereka mengenangkan aku yang sememangnya cuti hari Sabtu dan Ahad.

Apa yang termampu aku buat memang aku akan buat seperti mana yang mereka minta. Huhu....biasanya hujung minggu kami pergi main buaian, gelongsor atau jongkang jongkit di taman. Awal-awal dulu mak tinggal dengan kakak jadi kami setiap minggu berjalan ke rumah kakak di Puchong. Tapi malam memang aku selesa tinggal dan tidur di rumah kami.

Ada juga MIL ajak kami bertiga tidur umah MIL tapi memang rasa tak nak pula. Bukan apa aku lebih senang tidur di rumah sendiri. Memang la MIL takutkan kalau-kalau apa-apa hal terjadi kan tapi pada aku biarkan saja setakat  ni kami belum pernah ada gangguan yang teruk. Hehe....maksud aku kawasan rumah sewa ni bukannya tidak bahaya tapi aku sentiasa ambil langkah berjaga-jaga.

Teringat masa awal-awal dear pergi jauh, memang takut sebab masa tu sibuk ada yang kata motor, basikal dan segala macam benda jiran-jiran dekat rumah hilang dicuri orang hampir setiap malam.

Penyelesaian setiap kali balik kerja terus masukkan anak-anak ke dalam rumah, kunci kereta siap-siap dan motor dear pun dah pindahkan ke rumah kakak ipar sebelah rumah sebab lebih selamat memandangkan kakak ipar sentiasa ada dirumah dan tempat letak motor lebih selesa, tiada panas matahari dan jauh dari tempias terkena air hujan.

Masuk rumah mangga pintu siap-siap dan tawakal semoga semuanya selamat tanpa ada mara bahaya mengganggu kami bertiga. Alhamdulillah setakat ini kami masih selesa di rumah sendiri.

Eh...pasal jiwa kental pulak memang tersangat kental. Tau tak setiap pagi bila hantar anak-anak pergi rumah MIL Amar akan sibuk menangis kuat-kuat, pujuk macam mana pun memang tak layan. Akhirnya cara yang mudah MIL cakap pergi je sebab bila aku dah jauh memang dia senyap. Haih.....Ashraf pula memang sempoi sebab jumpa je mak langnya memang terus tak ingat nak babai atau pun nak salam. Dah tu pula memang  tak suka aku cium-cium pula tu. Kalau peluk-peluk angkat pun tak nak juga, meronta-ronta minta turun bawah.  Huhu...macam-macam ragam anak-anak ni kan.

Tapi mereka..............

Buat aku ceria hari-hari
Buat aku makin senang hari-hari
Buat aku makin gembira hari-hari
Buat aku belajar banyak perkara hari-hari.
Buat aku makin rajin setiap hari.

Ini baru anak 2, kalau 3 tak tau lah kan. Walau pun setiap kali balik dari rumah MIL memang selalu bergaduh berebutkan kerusi depan tapi tetap comel mereka dimata aku. Inilah sikap anak-anak yang memang buatkan kita pening tapi keletah mereka tersangat mencuit hati kalau diingatkan.

Tau tak kenapa aku tak sanggup tinggalkan anak-anak?

Eh...mereka kan tanggungjawab aku,  jadi kalau setiap kali aku bercuti memang akan bawa mereka kemana saja.

Bila isi minyak....mereka pun sibuk bergaduh nak pegang hose minyak tu, siap isi pula sibuk nak  tutupkan tempat minyak tu.

Bila pergi bank...mereka orang pertama yang nak tolong masukkan kad, tolong masukkan duit atau ambilkan duit.

Bila pergi kedai....mereka akan statik di satu tempat, bahagian barang mainan atau pun gula-gula. Hehe...mainan memang tak dapat la, kalau  gula-gula memang aku boleh belikan sebab mainan dan bersepah dirumah.

Bila pergi kedai kek....mereka pandai pilih sendiri kek dan roti mana yang mereka mahu.  Mujur balik rumah mereka makan walau pun tak habis.

Bila pergi kedai burger...mereka memang kenal terutamanya Mc'Donald....jadi kalau lalu mahu atau tidak beli juga la Happy Meal...tapi mainan mesti sama kalau tidak pengsan nak pujuk salah seorang untuk mengalah.

Malam-malam tidur kami tiada masalah, anak-anak dapat susu sebelum tidur kemudian bila dah lena tidur tak minta susu lagi dan akan minta bila bangun pagi. Setakat ni bila hari bekerja memang mereka akan bangun awal cuma sesekali pernah juga lewat tapi terpaksa kejutkan la...kesian. Kalau hari cuti memang mereka selalu bangun lewat...bukan lewat sangat dalam pukul 8.00 pagi je tak pernah nak lewat dari tu biasanya.

Arghh......sekarang aku tak tau lah aku memang  tak boleh terpisah dengan mereka. Lambat sikit balik kerja pun rasa bos ni kejam la apa la...haih...sampai macam tu sekali kan.

Insyaallah dear pun akan tamat kerja hujung bulan ni, syukur pada Allah kami bakal bersatu semula. Tapi masih belum tahu lagi akan datang kerja di sini atau pun ditempat lain...haih....apa pun semua itu rezeki kan.

Tapi sesekali terpandangkan pandangan jiran pada aku buat aku makin gembira, mungkin mereka ingat aku sangat tabah orangnya.....Haha...tersangat lah tabah kan.

Mana tidaknya anak-anak, rumah dan semuanya berkaitan kewangan pun aku uruskan.

Itu semuanya tak jadi masalah pada aku. Anak-anak Alhamdulillah memang terurus setakat ni.

Rumah....haih...aku kan jarang sangat masak-masak ni jadi selalunya aku beli makanan siap-siap. Cuma sampah, aku pastikan seminggu 2 kali aku akan buang. Sampah lampin dan sampah bekas makanan la  yang banyak. hehe...Tau je la duduk kawasan kampung jadi perlu hantar sampah ketepi jalan, ditempat yang dikhaskan untuk memudahkan lori sampah datang kutip. Lain lah kalau duduk rumah taman memang tinggal letak sampah depan rumah je kan. Alahaiiii bukan susah pun nak buang sampah memandangkan rumah tak jauh dengan jalan besar tempat kumpul sampah tu.

Kalau perihal kewangan biasanya dear yang masukkan duit tu aku pun tak perlu bersusah pergi ambil no di pejabat pos pun. Kami guna online je, memang senang kan. Jadi itu pun dah terlalu banyak memudahkan kerja aku.

Ish...ini lah serba sedikit pengalaman pertama bila ditinggalkan dear. Hakikatnya sejak kami berkahwin inilah pertama kali aku ditinggalkan berminggu-minggu dan berbulan-bulan.  Alhamdulillah pengalaman yang banyak mengajar erti kebahagiaan kan.... :p




No comments: