Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, February 26

Perihal Jiran

Assalam...

Tengahari tadi hujan, masa nak solat terpandang kain yang masih tersidai di ampaian jiran sebelah rumah. Haih....hujan sudah lebat, akak ipar nak tolong angkat kakinya sedang sakit. Mau atau tak tengok sajalah kain yang sudah pun basah disiram hujan.

Ini akibatnya kalau tidak bermesra dengan jiran. Kalau aku tahu dia keluar aku tolong ambilkan juga kainnya tu tapi kata akak ipar mereka keluar masa tu cuaca pun memang dah mendung. Kalau ikut kata akal aku kenapa tidak ambil kain kemudianbaru keluar....haih...atau pun mungkin mereka mahu keluar sebentar je kot.

Sekurang-kurangnya sejak aku duduk rumah ni  memang kami langsung tidak bertegur sapa, jangan kata tegur sapa...nak senyum kalau terserempak bila menjemur kain pun tidak. Aku pernah juga  2 3 kali senyum-senyum tapi bila dah tiada balasan yang baik lebih baik aku buat tak tau. Kalau jiran-jiran yang lain semua ok, senyum je bukannya nak berlari sampai keluarkan peluh pun susah ke? adat la tu kan...manusia ni mana ada yang sama hatinya.

Bukan tak pernah nak tolong kejutkan jiran ambil kain bila hujan, pernah juga aku ambilkan kain mereka bila mereka keluar. Terpulang sama ada aku bawa masuk rumah atau pun letakkan ditempat yang tidak terkena hujan. Mudah bila mereka balik nanti. Senang hati tak perlu risau baju basah di rumah.

Lagipun mereka ni dengar kata memang jenis yang tak banyak cakap.Eh...tak  kan dengan jiran dekat rumah pun tak cakap? tapi ini hakikatnya....pelik/terkejut mula-mula sebab tak sangka terjumpa dengan orang yang perangainya begini. Bukan setakat suami tapi dengan isterinya sekali.

Jauh terlintas dalam hati nak mengata mereka, tapi kasihan dengan mereka. Hampir semua orang tidak sukakan perangai mereka.

Paling ketara bila sampah di tempat letak kereta dibuang begitu saja. Kawasan tempat letak kereta sebelah kanan kereta abang ipar dan aku sebelah kiri. Hampir setiap minggu pasti ada sampah tak kira tisu atau pun kertas suratkhabar lama. Kalau aku rajin aku tolong lah bersihkan/kutipkan tapi bukan selalu...kalau dah nampak semak sangat dimata aku ni.



Kesimpulannya la kan, kalau berjiran silalah rajin-rajinkan senyum sesama kita. Bukan susah sangat kan. Sekurang-kurannya kalau tak mahu bertegur sapa, cukup lah sekadar senyum je. :)


 

No comments: