Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, February 2

Bosan Ke Duduk Rumah Bila Hujung Minggu?

Assalam...

Tak lama lagi bakal menjadi suri rumah sepenuh masa semula. Haih...bila fikir jadi suri rumah ni, masa sangatlah terhad. Kadang-kadang langsung tak ada masa untuk diri nak makan dan kemaskan diri. Tapi ada juga orang lain yang cakap duduk rumah ni bosan....eh bosan ke?

Antara alasannya yang aku rasa patut berikan

1. Penat.

Penat sangat buat kerja rumah maklum je la anak sudah 2 kan. Huhu...bermacam-macam kerja nak buat kan mana tidaknya tengah buat kerja nak melayan budak-budak plak. Mana nak masak, mana nak kemas rumah, mana nak makan dan mana-mana kerja pun terkadang buat terkadang main ikut sempat je.

2. Mahu rasa di hargai.

Alamak....ini memang la kan, setiap minggu aku pun akan rasa nak minta dear bawa aku keluar jalan-jalan. Tapi seperti biasa dear akan bawa tapi kawasan yang dekat saja la. Nak bawa jauh-jauh sikit tunggu balik kampung. Lagi best kalau dear bagitau minta aku sendiri pergi jalan-jalan dengan anak-anak...huhu..

3. Semua kerja dah selesai.

Yes! Ada kalanya anak-anak menurut perintah dan berkelakuan baik sepanjang hari. Jadi masa yang ada pasti terasa bosan bila tiada kerja lagi mahu di buat.

Konon senaraikan 3 alasan dan huraian yang kukuh ingat dear bagi juga ke keluar setiap hari. Ok pada aku sekarang dah tiada istilah bosan duduk di rumah ye. Ada masa terasa bosan jugak tapi lebih kepada selalu mencari kerja. Pergi dapur jumpa kerja, pergi bilik jumpa kerja, pergi tandas pun akan jumpa kerja lagi. Haih...pendek kata memang tak senang...lagi-lagi pula ada anak-anak ni kan, suka tul menyepah-nyepahkan mainan.

Mahu tak mahu kalau dah tak ada kerja sangat aku akan join anak-anak bermain sama. Seronok juga kan, sambil-sambil main kita tau perangai anak-anak sekarang ni. Haih...macam-macam ragam anak-anak ni sebenarnya. Masa kerja tak pernah dapat tengok tapi bila cuti je dapat tengok gelagat mereka seharian.

Kadang-kadang pelik juga, masih ada juga orang yang kata duduk rumah bosan. Yang bujang mungkin juga la kan, nanti pergi dapur asyik makan-makan je la pulak tapi kalau yang dah ada keluarga pun bosan juga ke duduk rumah ni? Haih....dulu masa tak ada anak terasa sangat bosan dan sunyi rumah tapi sekarang riuh rendah bukan setakat suara anak-anak tapi suara aku pun naik sama. :p

Percaya tak ada orang anak dah 4 tapi masih bosan lagi? Aku sendiri tak faham...apa yang di bosankan bila di rumah....bosan ke penat? ha...jauh beza tu, pada aku penat tu mungkin. Tapi sebenarnya la kan kalau keluar jalan-jalan lagi letih/penat. Tambah mahu melayan kerenah anak-anak lagi. Kalau terpaksa berdukung atau kejar mengejar....penat tu :)

2 comments:

nurbijen said...

mmg sangat penat duduk kat rumah.. tapi bila fikirkan kita ada masa nak bersama anak-anak, luangkan masa bersama dgn mereka... mmg best, kan?

Azian & Zaini said...

yup btul sgt tu kak nur, bila selesai keje rumah boleh rehat-rehat main dengan mereka sronok sgt