Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Monday, November 30

Musim Buah

Salam...

Yeah! mlm td bru sampai dari kg. Kekadang cam ada rase tak nak blik pun ada tp aku ada tanggungjawab lak kat umah kan. Tinggalkan mak, akak ipar yg tgh dlm pantang, baby comel Azim, Herman ngan abg aku sekeluarga yg jarang2 dok umah mak gak la. Skrg kat Perak musim buah, mmg banyak sgt buah2an yg ada. Kebun arwah jgn ckp la, g la kebun yg mana2 pun mesti ada buah2an yg masak kat sana. Pling byak buah langsat la, rambutan ngan durian dah kurang dah manggis lak blm masak lagi, tp blh kutip kat umah opah lak pasal ada 3 4 pokok gak la kat sana. Blik mlm td bonet kete penuh ngan buah langsat, cempedak ngan manggis. Huhuhu nasib baik tak de durian kalo tak maunye berbau sepanjang jln. Alhamdulillah jalan blik klang malam td clear je kalo dibandingkan dgn malam raya tu hari. Jem teruk kat tiap2 trafic light dah tu kete mmg byak start dr kapar sampai la ke teluk intan. Kuar umah kul 10mlm sampai kul 3 pg.

Pg raya pas solat sunat raya g kubur arwah, kecian amat aku tgok kawasan perkuburan kat kg ni. Derang tak racun maupun nak mesin rumput dan lalang yg dah meninggi. Mujur kubur arwah ada abg yg rajin jenguk. Ziarah jugak kubur atuk belah mak ngan belah arwah. Blik umah mkan tgahri, ptg dear ngan abg2 aku g kebun kutip buah langsat. Hasilnya dpt la 3 basin buah langsat. huhuhu mmg kenyang gile la kitorang sefamily makan. Dpt jugak buah rambai hutan, yg ni memang jarang2 dpt tp kalo kene yg dah masak sedap tul! Malam g masjid tgok member nikah, dulu time aku nikah die ada dtg kan skrg kene la bls blik lgpun aku ada kat kg dah time tu. Alhamdulillah sekali lafaz je. Tak de amik gambar byak2 pasal aku ada ramai gak yg amik gambar. hehehhe time ni lak jadi segan.

Sabtu pg hantar nyah kat Bota pasal nak naik bus pg tu. Blik singgah pasar pg, beli ikan haruan untuk akak ipar time ni mak ikut skali pasal senang nak pilih2 brg, lgpun cian mak lama tak kuar jln2 g pasar kan. Byak gak brg2 jht yg mak beli, kalo brg makan tu jgn cite la byak gak sampai tak termakan. Aku g umah member tu kul 11. Dia dah siap2 nak sanding rupenye. Aku jd org terawal antara sahabat yg ada...hehehhe...settle je majlis member aku gerak blk umah, ptg dear nak g kutip buah lagi. Ingt nak ajak dear g shopping brg dapo tp tak sempat pasal ada je keje nak wat. Mlam lak ada doa selamat untuk 40 hr arwah. Kami buat lewat pasal nak bg semua anak2 ada.

Ahad pg dear g kutip buah lg untuk kitorang bawa blk nanti. huh kecian dear asyik g kebun je kan, nak wat cam ne kalo tak g tak pat nak makan lak. Nak bawa blik untuk ipar2 yg ramai amat kat klang nih lagi kan. Derang memang pantang tiap kali blk kg mesti tanya musim buah apa. Tghari g umah mak cik yg kahwinkan anak lelakinye. Hmmm kitorg dtg makan je pasal derang ada persatuan taman yg incharge majlis tu. Senang kan? hehehe tu pun tak lama kat sana pasal akak tinggal sorang2 kat umah, dah la dlm pantang lak tu kan. Cian gak!

Ptg dear lak nak tido pasal letih sgt so aku tumpang sekaki tp tak jadi pasal anak buah dok kaco kitorang tido. Bising plak budak2 nih ngan kitoran. Awal2 kene test kot sblm jd mak ayah ni kot. So aku tgh pening kepala bangun & turun bawah g dapo tolong mak apa yg patut la kan. Sempt la masakkan roti sardin pasal byak sgt roti yg ada kat kg masa tu. Siap kene g kedai cari tlur lagi. Hasil mmg membanggakan, makan pun sampai tak termakan dah tp time aku nak blk aku tgok dah tinggal sket je la kan.

Gerak blk klang time azan isyak. hmmm nak wat cam ne dah time kitorang siap2 kuar azan pulak kan. Sampai umah mlm td kul 12stgh. Ni pun pasal singgah umah MIL ngan umah akak ipar. Ok la hr ni cuti, nak kemas2 dan rehat sket. :)

No comments: