Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, April 2

Macam Mane Ek?

Sejak akhir2 ni byak lak dpt email informkan maklumat yg penting sebagai umat Islam. Inform tentang halal haram pada bahan makanan ngan brg kegunaan harian kita. Agak mengejutkan coz ade tersenarai la juga barang makanan yg aku ngan dear suke beli & makan. So skrg dah start jadi was-was la nak beli & makan.
^
^
Tp ape pilihan yg kita ade? Sangkakan mee kuning tu ade bahan asid borik bleh la aku blajo wat mee kuning kat mak cik Esah. Tp kalo makanan macam coklat tu cam ne? Dapat tau jugak tak galakkan makan roti high 5, memang la aku tak makan roti jenama ni tp skrg naik tkut lak bile pas tgok keadaan kilang, mesin & pekerja kat kilang tu. Roti bleh jugak la aku blajo wat gak kalo alat mekap tu cam ne?
^
^
Dear pun terkejut gile pas tgok email senarai brg2 yg haram tu. So lepas ni kene pilih betul2 sesuatu brg sebelum beli, bukan takat tgok tarikh luput tp yg pnting halal haram. Dan tak kurang pntg juga kebersihan makanan tu diproses, macam kes ayam kat Damansara tu menyerbabkan aku takut nak beli ayam kat pasaraya besar lg. Kalo takat kedai kat kg ni aku masih yakin sebab diorang ternak sendiri ayam tu pas tu diorg sembelih sendiri & jual kat kedai kat kg ni.
^
^
Untuk kita ni kene la jaga2 ape bahan makanan yg masuk kedalam badan kita. Kalo dah jadi darah daging ni payah la plak kan. So beringat2 la kita. :)

No comments: