Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, April 30

Al Kisah Kampungku

Kali ni terasa nak menceritakan kisah kampungku yang tak berapa nak glamour la sgt tu kan. Alasanya bukan apa, sejak balik kg minggu lepas terasa berbeza betul kg aku dulu ngan sekarang. Terasa dulu lebih maju & sekarang makin mundur. Kenapa aku berkata begitu? ni la alasannya :-
1. Dulu kg aku ni ada bus lalu dari Kg Gajah ke Parit, hari2 bus tu lalu time yg same. Aku g skola time tu senang gile la kan, walaupun kitorang terpaksa berasak2 dlm satu bus tu tp tu la yg seronoknya. Sekarang ni lak, bus dah tak de. Kalo budak2 skola tu ada la bus skola, kalo org tua2 yg nak gi mane2 tu terpaksa la tunggu lame nak naik teksi. Teksi pulak ada la 3 4 biji je, pulak tu diorang ni memilih sgt la plak tak nak g masuk sampai kg ni la ape la kan. Macam2 la alasan yg kuar.
2. Dulu kedai runcit kat kg aku ni ada byak pilihan, harga pun tak de la semahal sekarang ni. Tapi sekarang ni berbeza benar la plak, harga mahal. Kedai yg ada pun tinggal 2 3 kedai je la. Pilihan barang pun dah tak byak macam dulu, apa nak pun ada.
3. Anak2 muda dah kurang kat kg ni, kalo dulu time aku skola rendah dulu ramai jugak anak muda yg lepak2 kat kg ni. Skarang ni tak de la yg nak buat bizness jual burger ke apa ke kan.
Ntah la nape aku tersentuh sgt bile time tgok harga brg kat kedai2 runcit kat kg ni mahal berganda2 untungnya. Bila aku sembang2 ngan mak, mak kata makanan kat kg memang mahal tak kira lauk atau pun makanan kering. Rasa nyesal la plak coz aku tak belikan mak brg kering macam selalunya yg aku buat sebelum blik ni. Penah jugak terjadi pada sorang nenek ni pergi pasar tani bawa duit RM50 untuk beli lauk pauk, tp apa yg die dpt macam beli brg RM30 je. Tak berbaloi, mungkin kah peniaga tu penipu? Yg mak aku cite seorang ustazah pernah cerita peniaga ni ada yg dpt untuk hingga 3 4 kali lipat! Ya Allah, kesian tul la bile aku dengar cam tu.
Aku kat umah makan sedap2 tp mak ngan bapa aku hadapi hal2 remeh cam ni.
Mujur abg aku ada dok kg, kalo tak maunye mak aku layan makan ikan kering je. Bile abg aku ada dok kg ada la yg tolong belikan lauk pauk ngan brg kering. Stakat ni aku rase sedih bile tingat kg, semua nya dah berbeza dari dulu. Semoga semuanya berjalan lancar la aku harapkan. Kalo bleh aku pun nak dok kat kg gak tp maklum la dah kawen ni kan kenela dok ngan husband. Jauh beza kg aku dok skrg ni ngan kg aku dulu tu. Pegang je la kate2 ni kan.
"Dunia dah berubah, Zaman dah maju"


No comments: