Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, December 27

Tart Telur



Hari ni ada sedikit rajin nak masak2 lelebih lak.Dear dah request nak tart telur ni sejak dari last week lg, tp aku je yg mls nak buat.
Setelah ade angin2 rajin ni aku pun buat la.
Di die resepinyer kalo rase nak mencuba tp tak sesedap mcm beli kat kedai la, ni home made with love tau.



Bahan-bahannya
- untuk kulit pastri
*500 gm tepung gandum
*1 1/2 cawan majerin
*1 sudu besar lemak sayur (crisco)
*2 sudu besar gula
*1 biji telur

- untuk kastard
*1 cawan susu cair / susu rendah lemak
*4 biji telur
*1 cawan gula
*1 cawan air biasa
*1 sudu besar tepung kastard
*1/2 sudu teh vanilla
*sedikit pewarna kuning

Cara-cara untuk membuat pastri :
1 - Gaulkan semua bahan kecuali telur seperti serbuk roti.
2 - Masukkan telur pas tu gaul sampai rata.
3 - Canaikan tebal 1/2 inci atau kurang kemudian acukan dalam petty tin yg telah disapukan majerin.
(kalo nipis lg bagus coz nanti bile dah masak die akan jd tebal jugak)

Cara-cara membuat kastard :
1 - Gaulkan semua bahan hingga sebati.

Cara-cara memasak :
1 - Kulit pastri yg dah dimasukkan dalam petty tin tu kenelah dicucuk2 ngan garfu coz nak hilangkan gelembung udara.
2 - Bakar 10 minit, suhu 180 darjah celcius.
3 - Keluarkan & tuangkan adunan kastard ke dalam tart.
4 - Bakar lagi selama 5 minit.
5 - Sejukkan & siap untuk dihidang.


Langkah2 awal masa penyediaan
Tara!!!! dah siap

Resepi ni aku jumpa kat dalam paper, tapi dah lupa la ape nama paper tu.
Kira bleh tahan gak la kan.Kalo asyik nak beli je tak best lak ni pun aku try modified sket resepi tu.
Kalo rase nak modified tu terpulang la kan.

Tapi semalam thap kerajinan tu tak bape tinggi so aku juz buat separuh dari resepi tu la.
Akhirnya dapat la dalam 24 biji tart telur.
8 biji dah hantar ke umah MIL, balance lg 16 tu aku ngan dear yg makan la.
Tu pun aku tgok pg ni dah tinggal sebiji je.
Alamak! nampak gaya kene buat lg la ni.
Tak pe la next week baru la buat lg, kalo buat selalu nanti cepat jemu lak.

Penah la skali tu aku buat banyak, ikut mcm dalam resepi la kan.
So aku hantar kat umah MIL, semua dok kate sedap. (Bukan nak puji diri sendiri tau)
Nak aje aku paskan resepi ni kat akak ipar aku, tp diorg blum nak lg la.
Sampai kan ader yg bgtau aku leh buka kedai pastri la coz aku suka try wat roti.
Kenkadang aku try gak wat garlic bread tu tp tak jadi la, keras semacam je.
Nak kene tambah ilmu lg la kalo nak buka kedai pastri ni.

Ok...enjoy my egg tart with my dear :-)

No comments: