Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, December 20

Menyusukan Anak Ketika Mengandung

Assalam...

Banyak sangat pantang larang orang lama ni kan, kalau setakat mak aku je bolehlah aku jawab tapi kalau mertua yang melarang....alahai...memang tak sampai hati nak menjawab pula. Nak tak nak ikutkan saja, lagi-lagi bila MIL bukan cakap sendiri...kakak ipar yang tolong sampaikan. Adoi!

Hehe...Alhamdulillah sekarang sudah mencecah usia kandungan lebih 5 bulan/20 minggu. Semuanya masih baru pada aku macam mana aku mengadungkan Amar dan ashraf sebelum ni segala-galanya tidak sama langsung. Niat dalam hati memang tak nak war-warkan tapi apa salahnya kan sekadar berkongsi kegembiraan bersama.

Mak kata jangan susukan Ashraf lagi....MIL pun sama. Eh...dear jauh, macam mana aku nak buat helah?

Kakak ipar kata letak sirap kat puting biar dia nampak puting tu sakit. Jadi automatik dia tak nak hisap. Eh...betul ke?

Belum pernah terlintas nak buat, nak letak apa-apa...rasa macam kejam sebab ini hak dia, tapi sebelah hati kata dah nak masuk 3 tahun kan...tak payahlah susu badan lagi. Aish...

Tercari juga info ada ramai kata boleh tapi bila melibatkan larangan dari orang tua, aku ikutkan saja. Lebih-lebih lagi bila MIL yang larang. Huhu... dear pun tak boleh tolong.

Buat masa ni Ashraf langsung tak hisap susu badan sebab setiap kali dia minta aku tak bagi, aku sentiasa bagi alasan susu ni untuk baby dalam rahim mama dan kalau dihisap nanti susu mama rasa sakit. Pernah dia meronta-ronta minta juga bila aku bagi aku buat-buat sakit bila dia hisap...terus tak nak hisap. Ada sekali dia minta juga nak hisap, tak dapat nangis cakap aku buat la apa la....pandai nak main perasaan aku budak ni tau sampai naik geram pun ada. Jadi bagi je la, dia cuma letak mulut je tapi tak hisap...haha...serik kot bila aku cakap sakit.


Harap-harap Ashraf faham dan tak salahkan mama sebab tak dapat teruskan susu badan. Moga ada kebaikan untuk aku dan anak yang aku kandungkan sekarang.


2 comments:

nurbijen said...

Betul juga kan, tak ikut kita pula rasa bersalah...
Harapnya Ashraf coleh wean off cepat2... dia dah besar, mungkin dah faham kot :)
Take care :)

Azian & Zaini said...

tq kak!