Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, November 24

Sahabat

Assalam...


Apa makna sahabat buat anda? Kawan? Atau pun teman?

Ada bermacam-macam ragam manusia termasuk seorang kawan. Manusia itu Allah SWT jadikan tidak semuanya sempurna. Tidak semuanya sama cara, gaya maupun sikap.

Kenapa tiba-tiba menulis berkaitan sahabat? Entah lah, sejak akhir-akhir ini rasa seperti kehilangan sahabat tetapi masih ada sahabat lain yang benar-benar ikhlas berkawan. Alhamdulillah, syukur pada Mu Allah. Ini hasil pengalaman sepanjang usia saya sehingga kini.

1) Semasa kecil.
Ketika ini pastinya kita hanya berfikir untuk main, main dan main sahaja. Paling tidak mak kita kenal mak dia jadi dialah kawan kita bukan? Hehe…

2) Semasa alam persekolahan.
Mula mengenal kawan sejak hari pertama mendaftar di sekolah. Kawan untuk bermain, belajar dan makan bersama-sama. Gaduh, tidak puas hati mau pun cemburu adat biasa ketika ini. Mudah terjadinya pergaduhan, tetapi mudah juga untuk berbaik semula.

3) Semasa belajar di University atau kolej.
Masih menghubungi kawan-kawan sekolah dalam masa yang sama menambah bilangan kawan yang baru. Setiap kali masuk ke tempat baru pastinya akan bertambah bilangan kawan kita. Ada kawan yang boleh membantu semasa kita susah tapi ada juga kawan yang mengambil kesempatan semasa kita senang. Alhamdulillah kawan-kawan aku semua semasa belajar di politeknik semuanya baik-baik belaka. Terputus hubungan namun Facebook banyak membantu merapatkan hubungan kami semula. :)


Kawan-kawan kelas pemasaran

4) Semasa bekerja.
Kawan-kawan sejak zaman kanak-kanak dan persekolahan yang ramai belum tentu semuanya anda masih berhubung. Pasti aka nada seorang dua yang telah pun kita lupakan. Mengenal lagi kawan baru, tempat baru dan suasana baru. Pastinya kawan ketika berada dalam alam pekerjaan menjadi lebih mencabar.

Geng di pejabat
Mencabar kenapa? Lagi banyak ragam, lagi banyak sandiwara dan lagi banyak yang bermuka-muka (bukan muka buku). Kadang kala baik bila di depan tapi di belakang selalu mengutuk kita. Ehm… pasti sakit bukan kalau kita telah ditikam oleh sahabat sendiri. Orang lain yang kita tidak kenal pun sudah pasti kita sakit hati inikan pula seorang kawan yang sudah lama di kenali.

Berharap sangat seorang kawan itu seorang yang boleh menjadi penyeri dalam kehidupan seharian kita. Bukan membawa masalah kepada kita. Pastinya alam pekerjaan aku telah memperkenalkan aku dengan pelbagai jenis ragam manusia. Ada yang boleh dijadikan kawan baik tetapi dalam masa yang sama ada juga yang bakal menikam kita dari belakang. Jika ini berlaku pastinya kita tersangat kecewa dan yang pasti kita akan mempersoalkan “kenapa aku kenal dia”.


2 comments:

raMaraMa said...

miss u yan...huhuh..kita pun rindu kawan2 poli...by nitasha tomei...ehhe

Azian & Zaini said...

miss all my friend much!
heheh...sya ke ingatkan sape la ramarama ni...
tunggu masa sapa2 panggil untuk reunion ni