Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Sunday, January 27

Bunga Kembang Semangkuk

Assalam...

MIL dapat pertua untuk mengurangkan batuk Amar dari jiran-jiran semasa pergi rewang di rumah jiran berdekatan rumah. Huhu...memang berkesan juga pada Amar aku tengok. Kakak ipar belikan di kedai runcit berdekatan rumah aku. Harga aku tak tau berapa sebab akak ipar tak minta bayaran pun...adik beradik/ipar duai...kami biasanya jarang minta duit ni.

Mudah je, rendamkan dalam air panas kemudian bunga ni akan kembang sepenuhnya. Ha...bila dah kembang boleh diminum. Rendam sekali dengan gula batu, kata orang gula batu pun ubat untuk kurangkan batuk. Air bila bunga dah kembang sepertu teh. Rasa pun manis-manis sebab ada gula batu. Sedap! aku pun boleh minum sama :)


Bunga kembang semangkuk

Gula batu

Bunga yang sudah kembang sepenuhnya dan bila mahu minum perlu di tapis dahulu.
Sekurang-kurangnya kita mencuba seberapa yang mampu lagipun caranya mudah kan. Sekarang aku cuba berikan lebihan bunga ni pada akak aku yang sudah hampir 2 minggu tidak hilang batuk.

Semoga Allah berikan kami semua kesembuhan seperti sedia kala. Amin!

 

No comments: