Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Monday, January 24

Pantang Semasa Hamil

Salam...

Tetiba je rasa nak listkan plak pantang2 yg MIL ajar maupun ingatkan semasa ngandungkan Zikri dulu...Kalo ikutkan skarang MIL dah tak tegur lagi. Cume kene sendiri ingat la kan...heheheheh... Kalo belah mak aku lak tak de pe langsung pantang2 die time2 ngandung ni. Senang la plak...pape pun sendiri kene ingat untuk jaga baby dlm perut supaya next time tak de la mengeluh kesal.

1. Jangan mandi maghrib.
Yg ni akak ipar akan bising kalo mandi time nak maghrib. Bg aku sekarang dan dulu ttp sama, mana nak mandi awal2 bila sampai umah mesti nak buat kerja dulu. Walaupun sempat gak layan tgok TV sekejap. Sekarang nak kene masak2 la, tak pun kuar makan kat luar...Balik umah confirm dah masuk maghrib so mandi jugak la kan, pada aku la kan aku mandi lepas kul 7.30 mlm tu pun sbb dah settle semua keje masak2 dan sempat la sejukkan badan sekejap. Ni kes kalo kene masak2 la kalo masak2 simple2 gile mmg kul 7.15 mlam dah blh mandi.

2. Kuar umah sentiasa pakai pisau "comel".
Ayark lupa lak nak snap pic pisau lipat yg aku selalu gantung kat rantai leher ni. Tujuan pakai kata MIL supaya elak "serangan" maupun "gangguan" makhluk halus. Kan ada org yg alami kes hilang baby time peknen tu kan...so ni la cara MIL untuk elakkan.

3. Makan dalam pinggan besar.
Oh terkadang aku rasa cam nak makan kat dlm dulang je ok, tp MIL kata apa salahnya. Hahahahahah...over plak dah la kan. Tujuannya kata MIL biar senang jalan baby nak keluar nanti. Ehmmmm korang rasa la kan ada kaitan tak pinggan ngan jalan tu eh? Jgn melawan apa yg mertua pesan...ikut je la mana yg mampu. Takat ni semua masih blh ikut lg la.

4. Jangan kerap kuar malam
Yg ni ntah la, kalo tak kuar malam nak kuar time bila lg eh. Alasan la ni padahal hujung minggu blh je kuar. Tp ni je yg aku tak ikut langsung...nak buat cam ne kalo time berpantang tu mmg la langsung tak kuar umah kan, tp ni blm lagi takkan nak ikat kut. Hahahahha...

5. Jaga makan minum.
Jangan la makan sembarangan, yg ni mak aku pun pesan lg plak DR pun mmg galakkan amik makanan seimbang kan. Alhamdulillah buat masa ni aku blm pernah merasa loya2 maupun muntah2. Next pregnent tak tau la plak cam mana...pasal kata org lain baby lain pembawakan nya kan.

6. Amit tamit.
Maksud ni jgn ditanya pasal tiap kali tanya kat dear, dear pun jd blur. Rasanya la kan tak de maksud kot. Hahahahha...hanya org2 tua2 dulu je yg tau. MIL tak pernah nak bgtau jugak bila time tanya selalu senyum2 je. Kata akak ipar kalo nampak pape perkara, benda maupun org sila la sebut perkataan ni. Pada aku kekadang tersebut "Astagfirullah hal azim" tak pun kalo ingat sebut la amit tamit ni. Contoh  la kan kalo time tgok tb nampak gambor budak sindrom down ke kan...blh la sebut sambil usap2 perut. Ni pesan MIL ok. Kalo tak silap time peknen kan Zikri ada skali MIL tepon time aku kat ofis, katanya ptg tu gerhana matahari so better aku sebut dan usap awal2 supaya baby tak terkejut katanya.

7. Bila ada kematian.
Kes kalo ada kematian sedara mara terdekat takkan tak mau pegi kan. Kurang2 pergi jenguk time kenduri tahlil malam nya la kan. Usap2 la perut bgtau ada kematian hari tu. Contohnya time arwah ayah aku meninggal time tu aku peknen kan Zikri so MIL pesan suh aku usap2kan perut time on d way nak blk kg biar baby tau hal sebenar time tu. Tak de la time aku nangis bagai baby plak teremosi skali la agaknya kan. Kalo g umah jiran2 dekat umah rajin2 la basuh muka, tangan dan kaki ngan air lebihan mandi jenazah. Ni memang tak kira kalo tak peknen pun tp dilebih2 kan untuk org ngandung ngan baby la.

8. Cerita seram.
Jgn la tgok cerita seram kang terkenan lak ngan make up hantu tu plak. Maybe kot ni alasannya...hehehehe tp better elakkan dari nak mengubat kan.

Buat masa ni 8 perkara ni je la yg aku ingat. Yg lain ntah la....kalo ada nanti update lg. Susah gak kan eh ngandung ni, padahal dlm pantang nanti pun lg susah kan. Sabo je la kalo nak anak kan....

2 comments:

Yaati Nor said...

haah baik ko sebut astagfirullah alazim..lg bagu..mcm mitos je MIL ko nie..

Azian & Zaini said...

tu la kan yati, aku pun rasa cam mitos tp mmg stail orang jawa mcm ni kot pasal akak ipar semua dok rajin sebut kalo nampak pape yg tak elok.