Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, January 18

Hal Sewa Menyewa

Salam...

Pagi yg mengantuk! pasal pe eh? padahal malam td dah tido awal gak, kul 11 kiranya dah siap2 kerja semua terus masuk blik. Tinggalkan mesin basuh berkerja plak malam2 hari...pagi ni dah blh sidai je. Hahahaha...mudah kan bila ada kemudahan ni.

Tingat time awal2 nak pindah dok umah sewa pas kawen dulu. Hoh time tu ne ada mesin basuh. Yg ada peti ais je, maklum la kalo ikutkan plan dear nak dok sebumbung ngan MIL. Tp dek kerana aku request tanpa henti makanya jadi la kami dok umah sewa walaupun sebulan selepas bernikah. Ok la kan, kiranya honeymoon kat umah sewa je la. Tu yg lambat dpt Zikri kot...hahahahh spekulasi semata2.

Time tu kami prepare ape yg penting je la. Ada dapur, peti ais ngan TV pun dah complete dah. Bab bilik tido mmg complete la kan pasal mmg spare duit untuk beli 1 whole set terus. Senang bila dah pindah mmg betul pun, ringan sket beban.

Apsal lak bebel pasal umah sewa ni eh? ehmmm bukan pe, ni kes adik ipar aku la, katanya nak cari umah sewa tp bila ada kosong cancel plak. Aku tau alasan die walaupun die tak bgtau pun. Sampai la mlm td akak ipar sorang ni cite hal sebenarnya. Confirm sama ngan apa yg aku fikirkan. KEWANGAN

Pindah rumah selepas duduk sekali ngan mak ngan anak dah nak masuk 2...sama kes la cam aku ni kan. Mmg perlu fikir 2 3 kali. Aku ni plak mmg pantang nak dok sebumbung, gatal je tgan ni ngan mulut ni nak mintak dok sewa pun tak pe...tak kesah la umah kecik2 ke asalkan aku dok asing.

Alsan utama aku, biar ada privacy! anything happens kami akan handle sendiri bukan nya berkongsi ngan orang lain. Ni la alasan aku, lg plak kami perlu blaja berdikari, dok ngan mak mmg best ok! blk keje semua dah siap, kain siap lipat tinggal amik letak kat bilik susun kat lemari je. Makan dah terhidang kat meja tak pun masih kat dlm periuk. Tugas aku tinggal kemaskan bilik tido je. Senang sgt kan! wah mmg sorga la dok ngan mak ni, anak pun die siap jg plak tu.

Tp not for me! biar aku penat, biar aku merungut bagai asalkan aku puas hati. Itu rumah aku, itu tugas aku. Heh....Kalo nak lepak hujung minggu tu blh la kan, nak tido pun lg la aku tak kesah.

1st time pindah mmg perlu guna banyak duit, compare lak adik ipar aku ni tgh tak kerja sejak time aku berpantangkan Zikri lg. Kalo tak silap awal2 bulan Ramadan lepas la. Ikutkan mmg ada offer tp time tu die dpt tau dah preggy so tak nak la pegi kan. Tambah plak yg kerja sorang, kereta 2 biji nak kene bayo....blm lg nak top up brg2 kat umah. Deposit umah tu mmg la beban tp tu mula2 je la kan.

Aku ingat time awal2 aku pindah dulu, pinggan mangkuk MIL yg bagi. Yg lain guna hadiah yg org bagi time kawen je. Sampai skrg aku blm pernah lg beli set2 pinggan mangkuk untuk umah ok! ni blm terbuka ati la ni nye kes! teruknya la aku eh.
Kumpul duit sket2 buat beli apa yg patut, mmg time pas kawen aku tak keja tp 3 bln pas tu aku mula kerja, rezeki pengantin baru kot...hahahahha time tu slow2 aku simpan duit dan kumpul sket2 brg2 yg aku nak. Sampai la skrg ni.

Kalo ikutkan time kami masuk umah sewa baru ni pun 2k gak belanjanya. Mana taknya, deposit + cat (walaupun amik balance keje dear tp kene plus 2 tin kaler putih) + tikar getah (tikar lama dah koyak abis). Blm masuk nak kene beli brg dapur lagi untuk makan2 kami, gas nye lagi. Umah sewa sblm ni aku mmg dah prepare 2 tong gas so kalo ikutkan senang la isi penuh 2 tong tu kan, tp dear minta isi 1 je dulu. Yg ni kene pandai budget la kan.

Sbb tu la tak sabar sgt2 nak usah dok umah sendiri. Simpan sket2 start dr sekarang....maklum la dear bukan nya kaya sgt....ada rezeki lbh ada je plak hal yg mendatang. Buat adik ipar aku tu pada aku, tak pe la kan kalo dah si suami berkata begitu kan...mmg patut pun fikir dari awal kang kalo dah pindah baru terasa baik tak yah...rugi je nak perpatah time tu kan. Tak pe plan2 kayuh nanti terus beli umah sendiri la ek, tak yah susah2 nak pindah randah macam aku ni....hahahhahaha...

2 comments:

Yaati Nor said...

yan, beli la umah.umah flat low kos tu.42k.aku skrg dok umah tu la tp beli ms bujang.dah tentu ko byr 300 tu tok umah ko sendiri.klu ko nak beli aku blh tlg mcmn.tp pendapatan ko dengan asben campur mst dlm lingkungan 2500.bagus wei atleast ko ada aset..rumah tu ko blh beli under kerajaan negeri.

Azian & Zaini said...

42k? ehm area mana tu?puchong ke?
ko tau la kan, kami ni dok mana...kos kat shah alam ni tinggi sket la, mmg ada plan tp juz nak bina umah sendiri je...maybe stail kg kot...hahahhaha insyaallah tak lama lagi.