Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, October 20

Kisah Kelahiran - Bahagian 2

Assalamualaikum...

Ada masa sikit nak menulis petang ni, anak-anak semua dah sibuk main..maklum saja cuti sekolah kan. Ok sambung kisah kelahiran yang lepas, bayangkan 44 hari berpantang tu aku memang tak duduk rumah dengan senang. Selang 2 hari pergi klinik. Dan macam-macam ramuan juga aku telan untuk bagi jaundice Nur Aisyah turun. Tapi ada kala turun ada kala naik pula. Stress jangan cakap la, kadang-kadang aku rasa macam ok ikut je la kalau ini memang takdirnya kan.

Temujanji ke klinik kanak-kanak hospital ngan sehari lepas habis pantang. Kiranya hari ke 45 aku dah bawa kereta semula. Bawa mak dan kakak aku yang kebetulan datang rumah. Nur Aisyah pula masa tu batuk-batuk yang agak teruk. Mulanya aku rasa malas nak pergi tapi dear bising, kalau tak nak pergi call hospital minta derang bagitau keputusan ujian darah. Tapi boleh ke ye?

Ok lah nak tak nak pergi juga. Dr cek memang jaundice dah turun paras normal tapi batuk berkahak pula agak teruk. Jangkit dari abang dan mak aku la ni agaknya. Sebab memang hampir semuanya diserang batuk hampir 2 minggu. Terus dr sarankan sedut gas dan tungu hasil ujian selepas gas. Memang teruk batuknya dan dr cadangkan untuk masuk wad supaya boleh di pantau. Aduhai..sekali lagi ujian datang.

Terus masuk wad, mak dan kakak serta Amsyar aku minta dear datang ambil. Aku tunggu di wad sebab memang susu badan kan. Ramai rupanya kanak-kanak yang batuk, demam dan macam-macam sakit lagi. Kesian sangat tengok bila ada yang terjerit sakit.

Alhamdulillah dr bagitau Nur Aisyah disyaki di jangkiti batuk kokol. Tapi ambil masa untuk pulih hampir 3 bulan juga lamanya. Tiada ubat cuma antibitik sahaja yang dr berikan. Dr cadangkan tidak bawa keluar ke tempat ramai orang. Tapi tu la kan, tak dapat nak elak. Bila ada jemputan kahwin saudara dan jiran terdekat susah untuk aku tolak. Tawakal je bila bawa, minta jangan makin teruk atau menjangkitkan pada orang lain pula.

Sekarang dah hampir 2 bulan batuk, agak kurang juga tapi ada masa agak teruk batuknya. Paling risau bila malam, takut aku terlena dia batuk sampai tercekik dek kerana kahaknya tu. Risau sangat. Mujur dear pun senang terjaga kalau Nur Aisyah batuk. Kadang-kadang aku letih sangat dengan melayan anak-anak ni, langsung tak ada masa nak rehat di siang hari.

Mak aku balik selepas aku balik dari hospital. Eh tahun ni aku sambut merdeka di wad ye. Ramai-ramai dan dapat la tengok bunga api/mercun. Aku dapat balik sehari sebelum raya korban. Tahun ni mak masakkan lemang, mak beraya dengan aku sebab tak ada siapa di kampung. Jadi aku tak bagi mak balik cepat.

Alang-alang mak pun ada urusan nak dibuat terpaksa tangguhkan untuk balik kampung.

Itu la serba sedikit kisah kelahiran dan berpantang anak ke4 aku. Penat, tertekan, emo memang semua pun ada. Alhamdulillah semua yang ada sekeliling aku banyak membantu.

No comments: