Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Wednesday, October 18

Kelahiran Puteri - Bahagian 1

Assalamualaikum...

Ini dah lama simpan dalam draf, baru nak publish maklum la masa agak terhad bila ada baby ni.

Hari ini dah hari ke 46 dah pun tamat berpantang. Ada sedikit masa lapang nak menaip hari ini. Walaupun agak sibuk dengan bayi dan abang-abangnya tu sempatkan diri curi masa juga. Maklum saja bila berpantang ni ada kerja yang tak digalakkan kita buat jadi terpaksa minta tolong mak buatkan. Hahaha..syukur mak masih ada, masih sihat dan masih mampu bantu aku masa berpantang ni. Harap-harap mak sihat sentiasa.

Kali ini Allah berikan apa yang aku dan dear nantikan begitu juga dengan abang-abangnya yang teruja bila bagitau akan dapat baby perempuan. Siapa tak gembira bila dah ada 3 lelaki kami mesti mahukan perempuan pula. Bila dr bagitau masa scan nampak 'burger' terus aku rasa betul ke tak ni ye. Tapi dalam hati boleh lah pergi beli baju pink yang dah lama aku idamkan.

Ok, ini kisah kelahiran puteri yang kami sekeluarga nanti kan.

Pagi 16.7.2017 sepatutnya pergi klinik barakah untuk follow up lawatan yang sebelum sebab dah cukup 38 minggu. Sebelum pergi klinik sempat sarapan di kedai imam muda. Makan nasi lemak dan soto. Best la dapat makan apa yang kita nak makan kan. Tapi ada insiden yang tak best terjadi. Yang itu biarlah antara kami je tak nak libatkan orang lain.

Siap makan terus pergi klinik, dear bawa anak-anak main tepi tasik sambil tengok ikan dan kura-kura. Sampai giliran aku masuk dan dr sembang macam biasa tanya perkembangan aku dan kandungan. Alhamdulillah semua ok kecuali darah tinggi naik walaupun sudah cuba 3 kali. Dr pun bagitau nak buat sekali lagi tapi hasilnya memang tinggi. Sabar je la kan. Dugaan tetiba datang.

Dr scan perut hasilnya macam biasa, tak ada beza cuma berat bayi dah cecah 3.8kg. Pada aku tu dah agak besar. Risau perkara lama berulang lagi. Masa scan amsyar dalam perut 3.6 kg tapi masa keluar dah 4.04kg. Terkejut dr bila tengok penimbang.

Dr terus cadangkan untuk aku cek bukaan bawah. Ikutkan tak nak tapi bila dr dah minta buat je la. Kalau jalan dah buka cepat la jumpa baby ni. Kalau tak buka lambat la nak keluar lagi agaknya. Dr cek sekali dah buka 3cm. Melopong kat situ, dr kata dah buka 3cm memang dia tak bagi balik rumah. Nak tak nak kena tunggu dan kalau boleh mesti bersalin hari itu juga. Dear uruskan anak-anak, aku check in masuk poliklinik barakah. Huhu redha walaupun check in sendiri.

Dr suruh buat ctg sementara tunggu dear sampai. Selesai ctg terus masuk ubat untuk cairkan najis. Selesa dapat keluarkan dengan senang. Hehe maaf ye bunyi macam pengotor pulak. Tapi ini yang mesti di lalui bila nak bersalin. Yang kes kecemasan aku tak pasti sebab tak pernah lalui lagi.

Dr minta rehat dan masukkan air untuk mempercepatkan bukaan, ada orang kata induce air lagi sakit dari induce pil. Ini tak tau sebab 4kali bersalin semua guna induce air je. Termasuk masa bersalinkan Amar kat HTAR dulu. Kalau tengok orang lain kena induce pil tu terguling-guling ada, menonggeng pun ada. Betapa sakit mata ni tengoknya. Belum rasa lagi. Duduk wad sampai pukul 4 petang baru nurse datang untuk cek bukaan lagi. Kali ini sama tiada perubahan. Memang dah syak sebab aku jenis pecah ketuban dulu baru cepat bukaan. Sejak dari Amar lagi. Nurse bagitau nak tunggu sampai pukul 7 pula. Kalau boleh nak pecah sendiri tak nak dr atau nurse yang pecahkan.

Tapi kes aku memang tak bernasib baik kali ini. Nurse pecahkan air ketuban bila dah masuk jam 7 petang dan bukaan masih sama 3 cm. Alahai, pecah je ketubahn terus rasa sakit tu datang. Padahal sebelum tu boleh rilex je macam bukan orang nak bersalin. Sakit sikit-sikit je rasanya sebab masih boleh tahan lagi. Dah tu proses melahirkan pun bermula. Ketubah pecah pukul 7.30 malam, Nur Aisyah lahir pukul 8.40 malam. Sejam lebih sakit tapi yang paling sakit cuma 1/2 jam je sebelum bersalin. Haha...nurse pun tak banyak tanya bila tengok muka aku masih rilex lagi.

Kali ini nurse yang sambut tak bagi pegang tangan dear. Dia minta pegang kaki sendiri je. Gigil-gigil juga pegang kaki sendiri sambil teran tu. Ha ini pengalaman pertama, nurse tu muda lagi kot..boleh pulak dia harap aku ikut je cakap dia. Ikut je la kan, dah tak sabar nak keluarkan baby yang ni. Tapi memang betul mudah rasa nak keluarkan baby kali ni. Sampaikan dr kat luar tak sempat masuk sebab baru je nurse cek bukaan baru 8 cm. Selamat melahirkan puteri yang dinanti pukul 8.40 malam, berat 3.3kg.

Rezeki dapat bersalin senang. Syukur sangat dear pun sentiasa teman. Cuma anak dah lahir dear tak teman la, mesti mau tidur rumah boleh rehat puas-puas. Aku pulak nurse cek malam tu ada pula darah tinggi lagi. Jadi nurse cadangkan aku rehat sekejap baby nurse bawa ke nurseri, nurse akan hantar baby bila dia bangun dan nak hisap susu. Alhamdulillah turun terus lepas dapat rehat 3 jam. Tapi kesian kat baby terpaksa kejut untuk hisap susu. Mujur susu belum banyak lagi. Kalau tidak mesti dah membengkak. Lepas 3 jam baby tak bangun nurse terus hantar untuk aku susukan juga. Kuat tidur budak ni tau, kalah dengan abang-abangnya dulu.

Aku keluar esok tengahari sebab dr kanak-kanak datang tengahari untuk bagi beberapa suntikan. Tapi malangnya nur aisyah tak dapat suntikan BCG serta merta. Aku tak tahu, dear cuma cakap bila dah balik rumah selepas 2 hari. Bayangkan selepas 2 hari baru aku tau, itupum bila badan nur aisyah dah mula panas. Bila aku minta kad dari klinik dear bagi alasan nanti nak uruskan pendaftaran takut hilang, tinggal dalam kereta la. Sudahnya bila aku dapat tau aku bising-bising tapi tak boleh nak bising sangat sebab masa tu berpantang kat rumah Mil. Sabar sangat, nur aisyah baru 3 hari dah demam. Bawa pergi klinik dekat kawasan rumah, mula-mula klinik tak nak ambil sebab belum daftar dan masih baby lagi. Tapi entah kenapa tiba-tiba ambil pula. Dr cek bukan sungguh-sungguh, sakit hati tengok. Cek jantung, suhu lepas tu sembang tanya itu ini. Kos yang dia cas rm 40.00 wow senangnya, itu cuma kos consultant je tau tiada ubat dalam kes ni. Aku rasa tak masuk akal harta yang klinik ni cas. Maaf la kalau aku nampak macam memandai pula. Tapi sekurang-kurangnya umtuk dapatkan surat refer pergi hospital tak kan sampai rm40.00?

Kami buat keputusan balik rumah, call klinik barakah untuk cek bila boleh dapatkan injectiom BCG.  Syukur esoknya dah boleh pergi dan cek jaundice sekali.

Kami pergi klinik barakah cek jaundice kemuadian baru dr beri suntikan BCG. Keputusan jaundice tak memihak pada kami. Result 200 dan perlu ulang datang 2 hari lagi. Maka bermula la siri kami menjelajah klinik untuk dapatkan bacaan jaundice ni. Ada yang selang 2 hari dan ada juga yang setiap hari perlu datang. Allahu..aku skip pergi klinik jugasebab dear perlu kerja luar kawasan 3 hari. Sabar itu indah kan...lepas 2 minggu bacaan masih turun naik jadi dr sarankan kami ke hospital untuk ujian air kencing dan ujian darah.

Hasil ujian darah ambil masa 2 minggu. Dalam tempoh berpantang hampir setiap hari aku keluar masuk. Mak aku pun tak boleh nak kata apa dah, terpaksa benarkan aku keluar. Mujur klinik kesihatan buka sampai pukul 9.00 malam jadi dear boleh pergi kerja dan kami ke klinik lewat petang. Ikutkan mak memang tak bagi tapi terpaksa, cuti dear dah hampir habis sebab ulang alik ke klinik lebih sebulan.

Keputusan darah normal tapi dr sarankan umtuk ambil darah lagi dan tunggu lagi 2 minggu baru dapat keputusan. Penat...ini ke yang boleh aku ucapkan tapi orang kata sabar itu indah kan. Jadi aku bersabar je dengan ujian ni, orang lain lagi teruk cabarannya kan.


Cukup dulu nanti sambung lagi..panjang nye la, jenuh nak taip




No comments: