Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, October 19

Salahkah Aku?

Assalamualaikum...

Sejak berhenti kerja anak-anak memang 100% aku uruskan. Makan, minum, mandi dan main memang aku yang kawal itu pun bila dear bekerja. Bila masa cuti sekolah memang tanggungjawab aku jaga semuanya. Sambil buat kerja rumah sambil layan anak-anak ni. Alhamdulillah memang kena banyak sabar lagi-lagi sekarang dah ada 4 orang ni. Memang sentiasa mencabar.

Anak-anak memang suka main basikal, bola maupun lari-lari kat luar rumah. Tapi aku kadang kala tak izinkan mereka main bukan sebab apa pun sebab aku tak suka bahasa yang budak lain ucapkan. Aku tak kata la anak-anak aku ni baik sangat tapi kalau hampir setiap hari dan setiap masa ulang sebut perkataan yang sama memang buat aku naik darah. Bila aku tegur elok-elok berhenti sekejap, 2 3 hari lepas tu buat lagi. Allahuakbar...urut dada bila dengar derang ucapkan lagi. Kadang-kadang sampai terfikir mak ayah derang ni tak marah ke anak mereka sebut perkataan yang tak elok ye. Atau pun derang sebut belakang mak ayah, depan memang tak berani? Huhu..

Itu hal percakapan dan bahasa, kadang kala sampai tahap gurau yang melampau. Baling selipar atas bumbung, baling batu kat bumbung yang hampir kena cermin rumah dan juga kereta, main campak pasir, pukul-pukul guna batu atau pun main tipu-tipu sakit lepas tu sepak orang yang nak tolong.. ouh, terpaksa fikir balik masa aku kecil dulu ada ke main macam ni? Kenapa anak-anak sekarang main dengan cara agak kasar? Yang jadi mangsa kadangkala menangis je, tak pun kalau mampu lawan tu lawan la tapi akhirnya menangis juga.

Paling buat aku kecut perut bila tengok derang main basikal tepi jalan. Ok rumah sewa aku ni ada 1 lorong utama yang boleh dikatakan agak sibuk dengan kereta, motor dan juga kadangkala lori maupun bas lalu lalang. Pernah sekali ada yang berani tunggu kereta lalu kemudian main pusing-pusing atas jalan tu. Bila terpandang memang seriau, buatnya ada motor yang laju tiba-tiba lalu kan dah bahaya jadinya. Dear pernah tegur sorang budak ni, lepas tu memang tak pernah nampak derang main lagi kat jalan. Tapi biasa la tak lama lepas tu main lagi. Langsung tak serik. Geram aku tengok.

Berbasikal ke kedai yang jarak lebih 100meter tu memang derang dah biasa. Anak-anak aku memang aku bising. Siap bagi amaran lagi.

"kalau nampak main kat jalan raya balik tu mama rotan"

Buat masa ni alhamdulillah derang masih dengar cakap, cumanya derang tertanya juga kenapa tak boleh. Aku terangkan bahaya jika ada motor atau kereta tiba-tiba datang. Bila naik basikal tak pakai pelindung kalau jatuh atas jalan pum dah menyakitkan tau. Huhu...bila tengok muka derang macam faham tapi ada kerut-kerut juga. Hmmm...minta-minta derang tak buat la yang bahaya tu.

Kes petang ni buat aku urut dada, bila terdengar ada sorang budak jatuh basikal dan terus sebut nama Amsyar. Intai je dari tingkap rupa-rupanya pura-pura jatuh. Bila Amsyar datang nak tolong dia tunjuk kaki yang sakit tapi bila Amsyar nak pegang kaki terus penyepak yang dia dapat. Aduhai la budak-budak ni. Pada aku itu sakit tapi Amsyar nak juga main aku biarkan je. Tapi bila dah berkali dan bukan seorang je yang buat memang aku geram. Derang siap berpakat jatuh ramai-ramai. Kali ni memang aku berdiri depan pintu terus, ada yang perasan terus bangun seorang demi seorang. Dengan muka selamba dan tak bersalah langsung terus pergi tempat lain.

Kadang kala nak tegur anak orang ni takut juga, nanti mak ayah cakap aku manjakan anak aku...takut jadi lembik pula. Takut derang tak percaya sebab derang tak nampak dan mesti fikir kenapa anak derang je buat, anak aku tak buat juga ke...aduh la.

Bila cuti sekolah ni memang hati kena kental, celik mata pukul 8.00 pagi dah mula main...rehat tengahari sekejap lepas tu sambung lagi hingga ke petang atau pun senja. Itu pun kalau mak ayah tak ajak keluar pergi mana-mana. Bertabahlah aku tunggu cuti sekolah tamat. Cuti panjang nanti lagi la...harap-harap tak de la buat perangai begini.

No comments: