Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Thursday, June 2

Muka Kasihan Budak-budak

Assalam...

Sejak 2 3 hari ni kerap pulak aku tertengok iklan si anak bagitahu ayah die buat kerja lebih sebab ayah dia kerja buat filem dan hasilnya di cetak rompak. Allah, kenapa gunakan kanak-kanak, aku rasa mesej yang nak disampaikan tak dapat diserap orang ramai.

Memang budak tu buat muka sedih tapi hakikatnya bukan ayah dia yang seorang pembuat filem tu je perlu kerja lebih, orang lain pun kerja lebih juga untuk mendapatkan segala keperluan yang semakin tinggi nilainya, tempat tinggal kalau sewa harga semakin naik, nak beli baru silap-silap tak mampu bila harga dah cecah dekat 500k sebiji.

Arwah bapa aku dulu pun buat banyak kerja, tak de pun dia merungut kat kami anak-anak, cuma di pesan biar kami belajar rajin-rajin jadi orang berguna kelak sebab arwah tak sekolah. Nak pulak aku anak bongsu, arwah dah cecah 60 tahun masa aku nak masuk poli, arwah tetap kerja jadi jaga semata-mata nak bantu aku sekesaikan duit yuran dan belanja makan tiap bulan.

Bukan dengan merungut kita boleh dapat apa yang kita nak, aku paling sakit bila gunakan kanak-kanak buat iklan macam tu, agak-agak budak tu faham tak apa yang die sampaikan ye? Aku rasa dah 3 tahun kemudian baru dia faham agaknya dengan apa yang diasampaikan.

Kerja cetak rompak bukan setakat filem je tapi semua pun orang nak cetak rompak tudung, baju, kasut, beg pendek kata macam-macam.

Paling penting kenapa wujud cetak rompak? Sebab harga barang original/asal terlampau mahal dari kemampuan. Jadi orang wujudkan cetak rompak supaya semua orang mampu beli dengan harga berpatutan.

Ha..sekian bebelan aku pagi ini, rimas sebenarnya tengok iklan tu..lama tak nampak tetiba ada lagi, sakit je tengok.

No comments: