Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, May 20

Tak Sekolah

Assalam...

Beberapa hari lepas aku dapat jemputan khas ke rumah kak ipar sebelah rumah. Ada sambutan hari lahir anaknya yang nombor 3 dah berusia 7 tahun. Ramai anak-anak jiran yang datang sebab majlis cuma di buat untuk kanak-kanak je. Aku join sama sebab Amsyar nak ikut abang-abangnya. Terpaksa tinggalkan kulit popia yang dah siap gulung.

Cuaca pula hujan lebat dan ada guruh juga. Lebih sejam terperangkap di situ. Sambil tunggu hujan berhenti sempat berborak dengan kak ipar, walaupun rumah sebelah je hujung minggu baru dapat berborak ye.

Katanya anak jiran dah tak bersekolah agama, umur baru 12 tahun. Kesian sangat bila aku dapat tahu. Sekurang-kurangnya ini tahun akhir sekolah agama tahun depan cuma sekolah 1 sesi je. Maknya kata anaknya dah tak berminat nak belajar. Hakikatnya kami jiran-jiran semua tahu, mak ayah berniaga anak yang sulung dah tak tinggal sama jadi tanggungjawab jatuh pada anak ke 2. MasyaAllah..kesian sangat aku rasa.

Anak sulung tak mahu jaga adik sebab bersekolah petang, tinggal berasingan dari keluarga, aduhai..kenapa mak ayah nya jadi begitu. Dunia sekarang perlukan duit, sampai ada yang sanggup mencuri inikan pula anak yang menjadi korban. Untuk ingatan aku dan semua berjimatlah, sentiasa bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi. Mungkin di duga sekarang, akan datang kita belum pasti. Kasihan kalau anak yang sepatutnya sekolah di berhentikan, sanggup ke bayangkan apa akan jadi pada anak itu dengan dunia sekarang yang sangat mencabar.

InsyaAllah aku doakan anak itu berjaya kelak. Amin.. aku tak berniat menjatuhkan maruah dia cuma aku berkongsi yang dia susah dan aku pun bukan juga orang senang.

No comments: