Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Monday, June 19

Berdikari

Assalamualaikum...

Lamanya tak jenguk sini, anak-anak dah mula sekolah aku pun sibuk dengan urusan hantar ambil mereka ditambah dengan kerja rumah lagi..nak masak, nak menjahit baju raya, langsir baru la...oh macam-macam kerja ok. Mujur kadang kala dear tolong ambilkan Amar balik sekolah dapat juga aku masak dengan tenang. Kul 4.30 dah mula siapkan bahan, kul 5.15 keluar pergi sekolah bulan ramadan ni Amar balik awal. Balik dari sekolah terus kejar solat dan terus masak. Itu pun kadang kala siap awal kadang kala siap terlewat juga.

Petang semalam kami pergi cari barang dapur sikit sambil bawa anak-anak keluar. Alahmdulillah dapat juga barang yang dicari walau pun tak banyak. Kebetulan dear bertembung dengan rakan sekampung di sana, aku biarkan je.

Dalam kereta dear cerita rakannya dah letih diseret isterinya kesana kemari. Pada aku mungkin isterinya nak bersama pilih baju, makanan dan kuih yang perlu. Tapi kata dear nak beli baju di Jakel je, itu pun tunggu jam 12 tengah malam konon nak elak kesesakan orang yang ramai. Sekali pergi memang ramai la orang. Bising la suaminya tu. 1 jam pusing cari baju mujur dapat sepasang. Rasanya kalau balik tangan kosong mesti bising lagi suami dia. Petang ni jalan lagi pergi supermarket konon nak cari barang raya lagi. Sudah 1 jam pusing suaminya kata baru dapat 1 beg plastik kecil. 😂 sabar je la wahai suami.

Sebenarnya aku tau, tak terpikir pun nak tanya dear aku pula macam mana? 😅 kalau ikut cara dear cerita je dah faham dear relax je sebab aku nak cari apa aku minta izin dan duit terus pergi sendiri atau bawa anak sorang 2 je. Dear nak kerja ke, jumpa orang ke aku tak kacau urusan dear. Dah aku sorang yang pergi semua keputusan terletak ditangan aku la. Tapi tak pe sbiar aku pilih seorang sebab bila pergi ramai-ramai jadi rimas dan tak dapat nak pilih dengan senang.

Bukan tahun ni je, tahun-tahun sebelum ni pun sama. Baju anak dan dear pun aku yang beli dear tak memilih apa je aku beli pakai, guna saja. Alhamdulillah. Bukan setakat untuk raya je untuk keperluan rumah pun kadang kala aku pergi cari sendiri.

Memang dear nak aku berdikari sejak dear bagi aku ambil lesen kereta. Setahun lepas dapat lesen aku kerja jauh sikit dari rumah dan dear selalu lepaskan aku sorang-sorang bila nak kemana-mana. Katanya apa guna ada lesen kalau tak digunakan. Tapi bukan semua perkara aku boleh buat keputusan sendiri. Ada masa aku bincang dulu baru beli. Ada masa aku heret juga dear pergi sama konon untuk luangkan masa dengan anak-anak. Bukan semestinya semua benda aku selesaikan sendiri.

Pada aku kalau setakat nak cari barang yang memang kita saja yang nak pilih lebih baik tak perlu susahkan suami, mereka memang nampak rehat lebih depan mata kita. Tapi di luar kerja mereka kita tak tau. Aku pikir yang positif je, hal rumah tangga biar Allah bantu kita jaga. Walaupun di ikat suami tu tetap akan buat perangai juga. Jadi pendek kata mana yang kita boleh uruskan selesaikan lah sendiri. Tapi bila dah penat dan tak larat minta je la bantuan suami.

Riak muka dear bercerita kisah rakannya je aku dah tau, siap pesan minta bersabar je. Ikut selagi mampu.

No comments: