Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, May 19

Jambu Susu

Assalamualaikum...


Dah lama teringin nak makan buah ni, tau je la dah lama tak makan. Dulu makan pun masa kecil lagi. Sekarang dah besar memang tak jumpa dah. Kiranya bukan senang nak jumpa orang tanam lagi pokok ni. Dah banyak pokok yang ada orang tebang untuk bina rumah agaknya.

Rezeki kot, sebulan atau 2 bulan lepas kalau tak silap nampak ada banyak bunga kat pokok mak cik ni. Mak cik ni yang mengajar anak-anak mengaji iqra. Alhamdulillah sampai sekarang Amar dah naik baca Al-Quran dan Ashraf dah baca Muqaddam. 2 tahun dah mengaji dengan mak cik ni tapi baru sekarang aku dapat peratikan apa yang ada di rumah dia. Macam-macam ok yang dia tanam. Mungkin senang kot kalau nak makan ada depan rumah. Pokok kelapa je tak de agaknya, itu pun mungkin ada kat belakang rumah. Aku tak pasti la pulak.
Ampun ye gambar tersenget pulak. Tapi ini realiti di bawah pokok ni, sekarang pergi lagi banyak yang bertaburan kalau tak di sapu.

Jadikan cerita 1 hari ni balik dari ambil Ashraf hantar anak-anak mengaji nampak banyak dah buah yang dah masak. Burung pun dah berpesta kat atas pokok tu. Nak minta malu la pulak, bagitau kat dear sebab nak minta dear ambilkan sebab pokok ni tinggi kalau aku kait dengan galah yang ada pun tak sampai rasanya. Dear senang boleh panjat atas kereta kait dengan galah dan kutip. Dasar malas sebenarnya, sebab hantar anak mengaji tu pukul 12 tengahari. Haha


Dear balik kerja tengahari tu juga singgah ambil rupanya. Alhamdulillah, sedap sangat. Lepas kempunan dah lama tak makan. Selalu tengok orang lain share kat fb sekarang baru dapat rasa balik. Bukan nak banyak tapi nak rasa balik sebab dah lama sangat tak makan kan. Kat rumah ni yang makan pun aku seorang je, dear pun makan sebiji 2 je rasanya. Dear kutip dekat 20 biji, hampir 3/4 tu aku yang makan. Puas hati lagi dapat makan dengan rojak yang aku belajar buat sendiri. Memang menyengat rasanya.

Lepas ni dah tau dah, kalau nak makan buah ni boleh aim je kat rumah mak cik ni. Haha..mak cik ni pun sporting orangnya. Anak-anak dia pun dah selalu aku jumpa, maklum aja anak dia pun ada ajar anak-anak aku mengaji kalau mereka cuti.

Korang yang baca tolong jangan kempunan pula ye, aku ceritakan sebab aku pun dah bertahun tak makan. Sampai lupa dah rasanya. Kalau dah ada rumah bertanah memang aku minta anak pokok nak tanam tepi rumah. Cumanya pokok dia bila dah besar tu memang tinggi. Macam pokok rambai pun ada juga.

No comments: