Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Wednesday, April 26

Jualan Pureen

Assalamualaikum...

Minggu lepas pertama kali dapat pergi ke jualan pureen. Itu pun dah petang jumaat bagitau kat dear, dear boleh pulak perli boleh ke pergi sendiri. Aduhai setakat di Shah Alam memang la aku sanggup sebab tempat tu dekat sangat dengan Politeknik aku belajar dulu. Cuma kisahnya dah lama tak pergi sana sendiri je la, lagi pun tempatnya pun tak pernah tahu kat sebelah mana. Jadi nak tak nak redah je la dah alang-alang dear bagi kebenaran dah.

Risau jem juga aku ikut jalan jauh, sebab keluar rumah masa orang lain balik kerja. Sabtu kan ada yang kerja setengah hari. Tu yang konon nak elak jem kat kesas. Sampai sana pukul 2.30 petang pusing-pusing juga cari mujur jumpa, dah jumpa cari tempat letak kereta pulak.

Ok ini ada 3 point je yang aku nak highlightkan, sebab baca review orang lain kat fb dan internet memang 3 ni yang teruk.

1) Tempat letak kereta

Jauh sebab ramai orang yang datang. Ye la baju sehelai rm3.00 memang la ramai yang sanggup datang walaupun jauh. Dapat ruang kosong pun agak jauh dari pagar masuk jualan. Redha je la sebab pergi sendiri kan, kalau pergi dengan dear memang la boleh turun depan pagar dan terus pilih barang yang mana nak. Balik pun boleh la call dear tinggal tunggu je kat depan pagar utama. Serius cemburu tengok orang lain yang datang dengan suami. Cumanya yang datang bawa anak tu kesian la, mesti bosan nak menunggu maknya pilih barang.

2) Bersesak

Bab ni memang tak boleh elak, tapi di bahagian baju je yang sesak. Itu pun kat bahagian baju rm3.00 tu la. Paling tak best kalau datang suami isteri, suami siap duduk belakang isteri yang tengah sibuk pilih baju. Orang lain nak celah masuk pun tak dapat. Segan kot, tak kan nak tolak-tolak dengan lelaki pulak. Masa ni dah tak kira ibu mengandung ke tak ke memang sama je.

Pilih baju pun pening juga, mana taknya yang kat sini tarik yang kat sana pun tarik. Kena cepat kalau setakat nak pilih siap cari-cari saiz tu kat situ memang tak dapat la. Aku ambil mana yanv berkenan je, pastu baru tengok saiz. Biar orang nak tarik ke tolak ke aku buat tak tau. Dapat yang ngam ngan yang dicari terus masuk beg.

Sepanjang sesi pilih baju 3 4 kali juga la staf pureen masukkan balik baju yang orang lain dah pilih letak kat tepi pagar. Bagi peluang kat orang lain pula yang nak la kan.

Dah siap pilih cari tempat lapang sebab dah tak larat nak berpanas dengan orang yang sesak tu. Duduk jap sebab nak tengok balik baju yang di pilih tu ada rosak tak, koyak ke, kotor ke..macam-macam la. Kalau tak tengok nanti dah bayar kan dah rugi. Sambil tu tengok saiz juga ye, jangan gopoh sangat sebab murah main ambil je semua

Dekat bahagian baju je sesak, di bahagian lain macam lampin pakai buang, botol, tisu basah lengang je. Nak pilih barang pun santai je. Aku tengok ada yang beli lampin, pencuci kain dan susu berkotak-kotak.

Anaknya dah ada, dah boleh terus guna memang tak rugi beli. Setakat ni barang pureen memang anak-anak aku boleh guna. Cuma tak larat nak beli banyak-banyak je.

3) Kaunter bayaran

Paling suka kat sini, tak sesak pun. Kaunter pun banyak yang pureen sediakan. Lengang je, selesa la nak bayar tak payah nak beratur panjang-panjang. Baca kat fb ada yang kata kena beratur 2 jam, dalam hati nak pergi ni siap minta doa Allah mudahkanlah perjalanan aku di sana. Risau kan sebab datang sorang je lainlah kalau berdua boleh gilir-gilir beratur kalau dah letih.

Kalau tak silap ada dekat 20 ke 30 kaunter bayaran yang dibuka. Terima kad visa kalau beli rm100.00 ke atas. Ha..kemudahan tu kan. Cuma standard plastik kena beli la, aku tak bawa beg jadi keluar juga 20 sen untuk plastik. Dia siap minta plastik besar terus kat kawan dia, jimat walaupun aku rasa macam tak kuat je nak angkat bawa ke tempat letak kereta.

Pendek cerita aku yang pertama kali pergi jualan pureen, aku rasa berbaloi. Cuma antara sanggup dengan tidak je la. Kebetulan aku pergi lepas zuhur, sampai sana pukul 2 lebih dan mungkin masa tu orang sibuk makan sekejap. Lengang sikit nak pilih baju. Tapi masa nak balik tu memang padat orangnya. Yang duduk tunggu pun penuh.

Pendek kata jangan terpengaruh 100% pengalaman orang lain, sebab mungkin ada penambah baik yang pihak tu lakukan. Ataupun sebelum pergi jangan buat andaian sendiri. Takut meleset nanti kita sendiri yang rugi.

No comments: