Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Tuesday, September 30

Orang Tamak Selalu Rugi

Assalam...

Eh...apsal pulak tajuk semacam je ni kan, mana tidaknya sakit hati tengok pekerja di tapak luar asyik minta beli itu ini je. Geram pun ada..Tapi sabar saja sebab itukan memang kerja aku melayan permintaan mereka mahu beli apa saja.

Paling tak tahan bila ada yang bagitahu ada barang boleh jual semula pada pembekal. Jadi aku tebalkan muka tanya satu persatu pembekal sama ada mereka ada beli semula atau tidak. Bila dapat 1 pembekal mula lah jual mahal.

Bukan aku yang jual mahal, tapi pekerja di luar yang jual mahal. Penat aku cari tapi akhirnya tak jadi urusniaga juga mereka ni.

Contoh..

Harga pasaran barang A = RM 90.00 tapi bila kitar semula harga paling tinggi ditawarkan RM 10.00 - RM 15.00 je. Tapi pembekal cuma mahu bayar RM 10.00 satu. Masalahnya pekerja di luar tu tawarkan harga RM 15.00 memang tak akan di ambil dek pembekal tu sebab dia ambil kemudian jual semula jadi tiada untung dia boleh dapat, melainkan atas alasan tolong jualkan je la.

Pada aku la kan, pekerja di luar tu memang tamak. Kenapa aku kata tamak sebab ada orang nak beli tapi letak harga tinggi. Contohnya kalau dia sanggup beli RM 10.00 tapi dia jual dapat 15.00 berbaloi sebab dia memang ada usaha...usaha untuk cari barang, usaha untuk beli barang dari orang lain dan usaha untuk bawa barang tu untuk di jual semula.

Yang menguntungkan sebenarnya pekerja di luar tu tapi dia tak faham sebab sikap tamak. Tak mahu ambil sikit tapi mahu untung lebih. Sebab tu aku kata orang tamak selalu rugi.

Kalau dia jual RM 10.00 pun sudah untung sebab pihak syarikat tak ambil 1 sen pun dari hasil jualan dia. Kalau barang tu dia tak jual akhirnya jadi sampah dan dia perlu buang juga...maksudnya jadi kerja dia pula nak buang barang tu ketempat lain.

Hehe....ok, pagi-pagi dah buat orang sakit jiwa dengar ragam mereka. Makin ramai orang makin celaru kepala otak aku.

No comments: