Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Monday, September 9

Urusan Harta Pusaka

Assalam...

Alhamdulillah walaupun harta arwah bapa tidaklah sebanyak mana tapi boleh juga kami adik beradik merasa sedikit kenangan dari jerit perih arwah menjaga tanah-tanah yang ada. Ini untuk harta ketinggalan selepas perbicaraan pada tahun 2010 yang lepas semasa aku sedang mengandungkan Zikri Ashraf dan ditimpa kemalangan  semasa balik ke Shah Alam.

Agak cepat juga prosesnya, kalau tidak silap borangnya aku hantar  lebih kurang 2 bulan lepas dan terus dapat panggilan untuk perbicaraan sekali lagi.


Selesai juga walaupun ada sedikit rasa tidak puas hati dengan surat panggilan oleh pihak pejabat tanah. Syukur antara aku dan adik beradik lain tidak ada sebarang pertelingkahan.


Bagi abang dan kakak yang tak hadir perlu mengisi borang persetujuan keputusan dan perlu di sahkan oleh pesuruhjaya sumpah / majistret atau pun pentadbir tanah. Yang penting borang perlu ditandatangani depan mereka.

Kos untuk perbicaraan pertama aku rasa percuma, tapi bila ada harta ketinggalan ni kami perlu bayar RM 54.00 untuk kos mengikut nilai tanah semasa.

P/s : lepas ni perlu siap sedia bayar duit cukai tanah la jawabnya.

2 comments:

Yaati Nor said...

Alhamdulillah..dapt seorg bape ekar yan?buat pecah geran ke mcmn?

Azian & Zaini said...

ish tak de la luas sgt, cukup la sebagai pengangan pusaka kami adik beradik...
belum pecah geran lagi, kalau nak pecah geran tunggu geran baru siap dulu